Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشت (نظریه فیلم: نمای دور)

نویسنده:

(13 صفحه - از 0 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینما، نظریه فیلم، نظریه فیلم معاصر، نظری، مونتاژ، آیزنشتاین، هنری، فرمالیستها، واقعیت

خلاصه ماشینی:

"نظریه فیلم معاصر که مقالات این شماره ارغنون، با وجود تفاوتها و تضادهای آشکارشان، در چارچوب گسترده آن قرار می‌گیرند، در دهه 1960 و با شکاف در مفهوم ناتورالیستی موجود در نظریه فیلم کلاسیک آغاز شد؛ به تعبیری دقیقتر، با گسست از این مفهوم که «هر متن ادبی و هنری تقلیدی است از واقعیت و میزان کامیابی آن نیز به میزان موفقیت در بازنمایی یا بازتولید آن وابسته است». بارت در این کتاب به نکته‌ای اشاره می‌کند که یک دهه بعدتر راهگشای نظریه فیلم معاصر شد: «منظور از نوشتار رئالیستی، نسخه‌برداری صرف از واقعیت بیرونی نیست، بلکه نوشتن به شیوه‌ای است که جلوه و تأثیری از امر واقع را منتقل کند. همین پس‌زمینه فلسفی غنی (آرزوی او ساختن فیلمی بر اساس کتاب سرمایه کارل مارکس بود، چرا که به زعم او سینما به خاطر قدرت خلاقه مونتاژ، تنها هنری است که قدرت انتقال حسی و عینی مفهوم دیالکتیک را دارد) و دانش نظری و عملی سینمایی منحصربه‌فردش (فیلمهای او پس از گذشت چندین دهه هنوز در رأی‌گیریهای مختلف جزو آثار برتر تاریخ سینما شمرده می‌شوند) آرای او را پس از گذشت سالها، نسبت به معاصرانش، قابل اتکا می‌کند. مقاله «نوستالژی برای زمان حال» جیمسن نه تنها یکی از مهمترین نوشته‌های او در تبیین مفهوم پست‌مدرنیسم است، بلکه مأخذ بسیاری از مقالات نظری سینمایی در باب فیلم پست‌مدرن هم بوده است. مقاله ریچارد دایر، «بدنهای آسمانی»، نیز به نوعی در همین حوزه نظریه موءلف‌محور قرار می‌گیرد؛ اگرچه برخلاف نظریه موءلف‌محور ابتدایی که کارگردان را موءلف نهایی اثر می‌داند، اینجا بازیگر به عنوان موءلف فیلم مطرح می‌شود ــ شخصی که حضورش همچون یک امضای شخصی فیلم را از مجموعه آثار کارگردانی که آن را ساخته است متمایز می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.