Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگیهای حق و باطل در قرآن

(6 صفحه - از 7 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : باطل، حق، آب، قرآن مجید، ویژگیهای حق، فلزات ذوب‌شده، الباطل، پایداری موقت باطل، واقعیت، بسان

خلاصه ماشینی: ""انزل من السماء ما ء فسالت اودیه بقدرها فاحتمل السیل زبدا رابیان و مما یوقدون‌ علیه فی النار ابتغاء حلیه او متاع زبد مثله‌ کذلک یضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی‌ الارض کذلک یضرب الله الامثال‌" (رعد آیه 17) خداوند آبی از آسمان نازل نمود و آب در دره‌ها و نهرها به اندازهء وسعت و گنجایش آنها جاری گردید(رودهای کوچک بهم‌ پیوست و سیلی را تشکیل داد)سیل کف‌های‌ بالا رونده‌ای را با خود حمل نمود،(این نه‌ تنها سیل است که کفهائی را با خود حمل‌ می‌کند)بلکه در روی فلزاتی که برای زینت‌ و یا ابزار زندگی بر اثر فشار آتش ذوب میشوند کفهائی ظاهر می‌گردد،خداوند این چنین‌ حق و باطل را ترسیم می‌کند(و اندازه ثبات‌ و پایداری حق و باطل را مجسم می‌سازد)اما کفها از بین می‌روند ولی آنچه برای مردم‌ سود دارد(مانند خود اب و فلزات)در زمین‌ باقی می‌ماند،خداوند این چنین مثل‌ها را می‌زند(و مقام حق و باطل را روشن می‌نماید) این مثل یکی از مثل‌های پر مغز و پر معنی قرآن است،در این آیه ترسیمی دقیق‌ و پرنکته از مبارزهء حق و باطل و موقعیت و نتایج آن دو،به عمل آمده است در این مثل‌ حق به آب و فلزات تشبیه شده و باطل بسان‌ کف روی آب یا فلزات ذوب شده تلقی شده‌ است،در این مثل،مانند آیاتی که قبلا یاد آور شدیم،ثبات و پایداری از آثار حق و بی ثباتی و فروکش کردن را از علائم باطل‌ می‌داند،حق را بسان آب و فلز مصفائی‌ می‌داند که در مسیر خود روی زمین باقی میماند و پس از اندکی به صورت چشمه و چاه ظاهر می‌گردد و یا به صورت ابزار و آلات زندگی در دست مردم مورد استفاده واقع می‌شود ولی‌ باطل بسان کف‌های روی آب و یا فلزات ذوب‌ شده است که کاملا بی ثبات بوده و پس از لحظاتی فروکش می‌کند،و این همان ویژگی‌ بود که از آیات قبلی نیز استفاده کردیم‌ اکنون لازم است به بیان دیگر اسرار و رموز این مثل که بیانگر هویت حق و باطل در میدان‌ مبارزه است بپردازیم و با توجه به اینکه‌ "پایداری‌"و"ناپایداری‌"نخستین اثر حق‌ و باطل است،تبیین دیگر آثار ویژگی را با شماره دو آغاز می‌کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.