Skip to main content
فهرست مقالات

تألیف فیلم

نویسنده:

مترجم:

(22 صفحه - از 209 تا 230)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،موءلف ،سینما ،کارگردان ،هنری ،نظریه موءلف ،نظریه ،فیلمسازی ،موءلف واحد ،بازیگران ،موءلف فیلم ،ادبی ،موءلف‌گرایی ،مفهوم ،نظریه موءلف واحد ،پرکینز ،تولید ،هنرمند سینمایی ،فیلمبرداری ،نظارت ،متن ،کار ،شخصیت ،ادعای موءلف واحد ،تألیف فیلم ،دستاورد ،دستاورد فیلمساز خوب ،تصویر ،نظریه موءلف واحد در سینما ،مفهوم کارگردان در مقام موءلف

خلاصه ماشینی:

"حال که هنرمندانی بی‌شمار در کار تولید فیلم دخیل‌اند، چه‌طور می‌توان از موءلفی واحد حرف زد؟ فیلم چه‌طور می‌تواند مثل رمان باشد که همیشه حاصل قلم موءلفی واحد است؟ پیروان نظریه موءلف برای آن‌که نشان دهند این امر غیرممکن نیست راهبردهای گوناگونی مطرح کرده‌اند که بعدا نشان خواهم داد هیچ‌یک راه به جایی نمی‌برند. (ب) ادعای هرمنوتیکی بیانگر کلی‌ترین ادعا در حیطه نقد مبتنی بر نظریه موءلف است، همان‌نوع نقدی که فیلمها را در مقام محصول ذهن سازندگانشان (که معمولا از نظر ناقدان سازنده همان کارگردان است) تفسیر می‌کند؛ در واقع تفسیر فیلم مستلزم درک کار سازنده(گان) آن است. (الف) موءلف واحد: ظاهرا هنوز هم نظر غالب موءلف‌گرایان بر این است که در بیشتر موارد فیلم یک موءلف دارد (البته استثناهایی هم هست که در آنها دو یا چند نفر همکاری بسیار نزدیک دارند و در نقشهای کلیدی با یکدیگر شریک‌اند، مثل برادران کوئن یا مایکل پاول و امریک پرسبرگر). ساریس می‌پذیرد که در فیلم علاوه بر کارگردان افراد دیگری هم از خود مایه می‌گذارند و بر این باور است که «سینما حتی در بهترین شرایط نمی‌تواند هنری کاملا فردی باشد»، اما به‌هرحال فکر می‌کند که «نهایتا نظریه موءلف بیشتر دیدگاه است تا نظریه، دیدگاهی شامل مجموعه‌ای از ارزشها که تاریخ سینما را به خودزندگینامه کارگردان بدل می‌کند. این نظریه شباهت فراوانی به نظر بسیاری از نظریه‌پردازان ادبی و فیلسوفانی دارد که معتقدند موءلف را باید از نویسنده متن جدا دانست؛ اولی فقط اصلی مفروض است که بر حسب آن می‌توان اثر را تأویل و تفسیر کرد، و دومی فردی حقیقی که کلمات را به روی کاغذ می‌آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.