Skip to main content
فهرست مقالات

روایت فیلم و معنای روایت

نویسنده:

مترجم:

(22 صفحه - از 231 تا 252)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، روایت فیلم و معنای روایت، روایت، تفسیر، تفسیر روشنگر، روایت فیلم، تلویحی، معناآفرینی، تماشاگران، اوری

خلاصه ماشینی:

"دومین مسأله ناشی از شرح بردول از تفسیر روشنگر چنین است: صرف‌نظر از این که فیلم یا بخشی از آن را که به طور تلویحی افاده معنا می‌کند چه بدانیم، آنچه بردول معنای ارجاعی می‌پندارد، به طور عمده، به جای این که آشکارا نشان داده یا بیان شود، به طور تلویحی منتقل می‌شود. از تأکیدی که در اوایل فیلم بر فشارهای حرفه‌ای و خانوادگی اوری می‌شود چه می‌توان فهمید؟ آیا نخستین حملات درد به نحوی به این فشارها مرتبط است؟ سخنرانیهای متعدد اوری درباره دیدگاه او مبنی بر این که زندگی معاصر به کلی راه خطا پیموده است، چه تأثیری برما می‌گذارد؟ این واقعیت را که پزشکان اوری به صورت تعمیرکاران حقیر جسم تصویر می‌شوند، چگونه تعبیر کنیم؟ مسائل بسیاری از این دست در تجربه ما از تماشای فیلم وجود دارد، ولی، به یقین، بحث مختصر من تنها به طور سطحی به این مطالب پرداخته است. یا بردول بر این مدعای «بدعت‌آمیز» صحه می‌نهد که معنای تلویحی، گونه‌ای روایت است که از درونمایه مضمونی که فیلم به طور غیرمستقیم ارائه کرده است فراتر می‌رود یا اصلا مشخص نیست که او شرحی جامع از معنای تلویحی و تفسیر روشنگر ارائه داده باشد. شرح پیشنهادی‌ام از حکایت فیلم را با مضامین کلی و گوناگون پیوند نمی‌زند و از این رهگذر، این واقعیت را که برداشت بردول از «معنای تلویحی» در این مورد مصداق دارد، تیره و تار نمی‌کند؟ برای مثال، آیا این بخشی از تفسیر من نیست که فیلم، به طور تلویحی، این نکته را بیان می‌کند که زندگی طبقه متوسط امریکا در دهه 1950، خفقان‌آور و داروی تجویزشده برای درک ماهیت مصائب ناشی از آن، ناکارآمد بود؟ این اعتراض اشتباه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.