Skip to main content
فهرست مقالات

مفاهیم سینمای ملی

نویسنده:

مترجم:

(21 صفحه - از 303 تا 323)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینمای ملی، هالیوود، ملی، مفهوم سینمای ملی، تولید، تماشاچی، دولت، فرهنگی، هنری

خلاصه ماشینی:

"درحالی‌که تولیدشان وابسته به یارانه دولتی است، توزیع و نمایش آنها عمدتا بدون دخالت دولت صورت می‌پذیرد (سینمای فرانسه بعد از جنگ دوم جهانی یک استثنای شاخص بود) و تجلیات و نمودهای این فیلمها بیش از آنچه ملی‌گرایانه باشد برخوردار از عناصر زیبایی‌شناسی است. کشورهای تمامیت‌جوی کوچک (اقمار اروپایی اتحاد شوروی) و دیگر پنج نوع تولید سینمای ملی برای کسب دیگر بازارها با یکدیگر مبارزه می‌کنند و رقیب اصلی آنها هالیوود است که سلطه کاملی بر کلیه کشورهای انگلیسی‌زبان دارد و نفوذ قابل ملاحظه‌ای از طریق استراتژی جهانی ایالات متحده و اقتصاد و فرهنگ آن کشور اعمال می‌کند. جریان شتاب‌گیرنده در آمیختن و ترکیب مردم، تکنولوژی، تصویرها و ایماژها و اندیشه‌ها با تلاش فزاینده و اوج‌گیرنده تهیه‌کنندگان سینما برای دستیابی به بازارهای بین‌المللی منجر به یکسان‌سازی و هم‌شکلی در تولید فیلم ملی در همه جا شده است و امکان متمایز گردانیدن محصولات سینمای ملی به شدت به خطر افتاده؛ نه تنها به جهت افزایش تعداد تولیدکنندگان سینمایی بین‌المللی، که همچنین به جهت رشد و تحول در سیستمهای تصویری فیبری الکترونیکی که سمت و سوی آنها در جهت حذف کانالها یا خط فاصلها و درآمیختن ______________________________ 1. توجه فزاینده به جشنواره‌های سینمایی در بسیاری از کشورهای غربی نویددهنده اوج گرفتن تعلقات نسبت به ویژگیهای فرهنگی است و ظهور تبادلات موفق فیلمهای سینمایی در دهه 1990 و حضور فعال بخش تولید فیلم «مستقل» آمریکایی روزنه‌های امیدی را لااقل در مغرب زمین درباره قوت گرفتن و رشد ذائقه‌ها برای تمایز قائل شدن مصرف‌کننده در قبال جریان پرشتاب یکسان‌سازی سینمای هالیوود می‌گشاید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.