خلاصه ماشینی:
"بدین جهت از این پس فرهنگ بودایی نیز با شکوفایی آیین بودا تحت حمایت حکومت، رشد کرده و جای خود را باز نمود و رفتهرفته شوق ساختن معابد و مجسمههای بودا از پایتخت که در این زمان شهر نارا( Nara )بود،به دیگر شهرها نیز،کشیده شد.
فرهنگ بودایی نیز با شکوفایی آئین بودا تحت حمایت حکومت،رشد کرده و جای خود را باز نمود و رفتهرفته شوق ساختن معابد و مجسمههای بودا از پایتخت که در این زمان شهر نارا بود،به دیگر شهرها نیز کشیده شد165 پیکرتراشی در این دوره نیز،از زیبایی و احساس اشرافی متکاملی برخوردار بود که به جای فن قدیمی تراش مجسمه از یک تکه چوب،به فن جدید استفاده از چند قطعه چوب که نهتنها به لحاظ هنری دارای تمایزات جالبن نسبت به فن قبلی بود،بلکه در نوع خود موجب تقسیم کار و تولید انبوه شده بود.
این حکومت دو تغییر را موجب شد تغییر در رحیهء مردم و دیگری در وارد کردن فرهنگ اروپایی و آمریکایی به صورتی پویا که هم جذب آئین بودا که طی دورهء هیان( Heian )، چهار قرن پس از دورهء نارا نیز دوام آورد و از زمان تأسیس پایتخت جدید-کیوتو- در سال 794 ق تا انقراض خاندان تای را( Taira ) در 1185 م،موجب انتقال مداوم فرهنگ ژاپنی گردید.
ضمن آنکه فرهنگ وارداتی چینی-ژاپنی شد و راه و رسم جنبههای سیاسی، اجتماعی نوینی که با دورهء نارا فرق میکرد، ایجاد گردید166 چای که بهعنوان نوشیدنی دارویی در دروهء کاماکورا، توسط راهبان بودایی به این سرزمین وارد شد، بعدها از آئینی کاملا ژاپنی برخوردار گردید167 امور نظامی را متأثر کرد و هم نظامهای سیاسی، قضایی و اقتصادی ژاپن را دگرگون ساخت."