Skip to main content
فهرست مقالات

روابط فرهنگی- تمدنی ژاپن با آسیا

نویسنده:

(5 صفحه - از 117 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : ژاپن ،تمدنی ژاپن با آسیا ،بودا ،آئین بودا ،شیوه‌های تفکر ملل شرق ،تفکر ملل شرق ،آئین بودا در ژاپن ،تمدن ژاپن ،کنفوسیوس ،ژاپنی ،ملل شرق ،آئین کنفوسیوس ،تاریخ تمدن ،تمدن آسیا ،پرستش ،چین و ژاپن ،تفکر فلسفی ،فلسفه کنفوسیوس ،مذهب بودا ،اندیشه‌های فلسفی ،فلسفی ،ژاپن باستان ،منطق بودایی ،مردم ژاپن ،بودا و کنفوسیوس ،گاهواره تمدن ،مشرق‌زمین گاهواره تمدن ،پرستش نیاکان ،ژاپن رسید ،قرار داد

خلاصه ماشینی:

"5 شینتو نیز به‌عنوان قدیمی‌ترین دین ژاپن‌ که تا امروز زنده است و در کنار آئین بودا بیشترین‌ پیرو را به خود اختصاص داده است،از نیاپرستی‌ سرچشمه گرفته و به سه صورت جلوه‌گر شد، پرستش اجداد خانواده،پرستش نیاکان و اجداد قبیله و پرستش سلاطین‌6شینو قدیم ژاپن با روح‌گرایی،شمن‌گرایی و علاقه به مهم دانستن‌ رابطه محدود اجتماعی عجین شده بود. 7اطاعت، قربانی کردن و نیایش سه فرمان اساسی آئین‌ شینتو بود و به تغبیر کازانتزاکیس هرگز نمی‌توانی‌ روح ژاپنی را بشناسی مگر آنکه تعریف شگرف‌ شینوئیزم را بر آن عمیقا درک کنیم‌8و احتیاجی به‌ تکرار نیست که نیاپرستی صرفا مربوط به ژاپن‌ نیست بلکه عامل بسیار نیرومندی بوده که در سازمان اجتماعی جامعه نیز ریشه داشته است قبل‌ از ظهور آئین کنفوسیوس در چین مذهب تائوئیزم‌ که بر مبنای اندیشه‌های شخصی به نام لائوتزو به وجود آمده بود پیروان فراوانی داشت اما این‌ مذهب هیچگاه در ژاپن رشد نیافت زیرا روح‌ حساس و عمل‌گرای ژاپنی با تعالیم آن همخوانی‌ و سازگاری نداشت. 14این آئین برای‌ ملی‌گرایی افراطی نیز مبنای نظری زیادی داشت‌ و زمانی که به ژاپن راه یافت،مسئولان دولتی‌ تصمیم گرفتند تا آن را در جهت اداره کشور و امور دیوانی و دولتی مورد حمایت قرار دهند اما به‌ همان نسبت که مورد التفات حاکمیت قرار گرفت‌ و در خدمت سیاست درآمد،مورد پذیرش عامه‌ مردم واقع نشد و ناسیونالیسم ژاپن که از کنفوسیوس و مکتب او مایه می‌گرفت ناگزیر از انکار این آئین شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.