خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این،در این فصل پیرامون میزان جمعیت تهران در دورهء آقا محمد خان ،محلههای این شهر و ارگ تهران بحث شده و ذکر گردیده است: جمعیت تهران در اولیل سلطنت آقا محمد خان قاجار، فقط پانزده هزار تن بوده است که سه هزار تن از آنها،نظامی و سربازان شاه بودهاند...
در فصل یازدهم تحت عنوان«فضای آمد و شد»،میدانها،خیابانها،راهها،و دروازههای تهران در عصر ناصر الدین شاه مورد بررسی قرار گرفته و کارکرد و چگونگی پدید آمدن توسعهء آنها و سایر ویژگیهای میدانها و خیابانها و دروازهها بیان شده است.
تعدادی از میدانها و خیابانها و راهها و دروازههایی که در این فصل پیرامون آنها بحث شده است،به شرح زیر میباشد:میدان ارگ،میدان اسبدوانی (باغ شاه)،میدان امین السلطان،میدان بهارستان (پیش خان باغ نگارستان)،میدان توپخانه قدیم میدان توپخانه جدید،چال میدان،میدان حصیربافها،میدان سر چشمه،میدان سر قبر آقا، میدان کاه فروشها،میدان گمرک،میدان مال فروشها،میدان محمدیه،(-میدان اعدام که محل مجازات مجرمان بود)،میدان مشق،خیابان علاء الدوله (که ابتدا خیابان باغ ایلخانی نام داشت و بعد خیابان امین السلطان و سرانجام خیابان فردوسی نامیده شد)،خیابان استخر،خیابان امیریه،خیابان باغ وحش،خیابان سر آب وزیر،خیابان جلیل آباد(خیام)، راه قصر قاجار،جادهء دروازه دولاب،دروازهء غار،دروازهء یوسف آباد،دروازهء شمیران،دروازهء قزوین و...
در این بخش نیز به روش بخشها و فصول پیشین،مباحث و عناوین بسیاری مورد کندو کاو قرار گرفته است که گزیدههای از آنها عبارتند از:به دار کشیده شده میرزا رضا در تهران، وضع عمومی شهر در سال 1317 قمری،تأسیس مدارس اروپایی و ایرانی معارف جدید در تهران، نخستین کالسکه و اتومبیل در تهران،پیدایش گاراژ و کمپانی در تهران،اولین هواپیما در تهران،وضعیت آب تهران در دورهء قاجاریه،نظمیه و پلیس تهران در دورهء قاجاریه،حمل و نقل شهری در تهران،مدارس جدید تهران،تشکیلات بلدیهء تهران و عناوین و مباحث متعدد دیگر."