Skip to main content
فهرست مقالات

نقش تاریخی سرای ارقم در سیره پیامبر اکرم (ص)

نویسنده:

(14 صفحه - از 138 تا 151)

کلید واژه های ماشینی : ارقم ،سرای ارقم ،پیامبر ،خیزران ،دار ارقم ،نقش تاریخی سرای ارقم ،پیامبر اکرم ( ص ) ،سرای ارقم در سیره پیامبر ،اسلام ،تاریخ ،سیره پیامبر اکرم ،مسجد ،صفا ،مسجد الحرام ،خانه ارقم ،مکه ،عثمان بن ارقم ،دار ارقم مسلمان ،دعوت ،خانهء ارقم ،عثمان ،عثمان بن ارقم نقل ،پیامبر ( ص ) ،بن عبد ،مشرکان قریش ،محمد بن عبد ،نقل ،بن ابی ارقم ،ارقم بن ابی ،ابن‌سعد

خلاصه ماشینی:

"سؤال دیگر که دربارهء خانهء ارقم باقی می‌ماند این است‌ که چرا پیامبر اکرم(ص)در میان انبوه خانه‌های مکه،سرای‌ ارقم را به عنوان مخفیگاه برگزید؟آیا خود ارقم بن ابی ارقم خصوصیتی داشته یا خانه‌اش؟آیا مشرکان قریش از وجود مسلمانان در خانه أرقم بی‌اطلاع بودند یا نه؟ برای یافتن پاسخ این سؤال نیازمند نصوصی هستیم که‌ به دست ما نرسیده،اما آنچه از مجموع نقل‌های تاریخی بر می‌آید این است که رفتن پیامبر(ص)به خانه ارقم اولا به‌ سبب پیشگامی ارقم در اسلام بوده که گفته شده هفتمین‌ مسلمان است‌15؛ثانیا خانه ارقم به نحوی دور از دید مشرکان‌ قریش و در پایین صفا بوده است. اما این سخن که مشرکان‌ قریش نیز از خانه ارقم اطلاع نداشته‌اند،احتمالا صحیح نیست؛ زیرا مکه در آن زمان وسعت زیادی نداشت،به‌گونه‌ای که اینان‌ از رفت‌وآمد عده‌ای قریب چهل نفر به خانه‌ای از اطراف مکه‌ بی‌اطلاع باشند،مگر این‌که گفته شود رفت‌وآمد مسلمانان در خلوت شب بوده و آن‌ها می‌کوشیدند اسلام و دعوت پیامبر(ص) را مخفی نگاه دارند. کتاب‌های دیگر مثل تاریخ یعقوبی،مروج الذهب و تاریخ خلیفة بن خیاط که بنابر خلاصه‌گویی دارند،هیچ اشاره‌ای به دار ارقم (به تصویر صفحه مراجعه شود) نکرده‌اند؛تنها طبری در جلد چهارم کتاب خود و هم‌چنین در جلد11ذیل مذیل تاریخ طبری،به صورت گذرا در باب اسلام‌ آوردن جعفر بن ابی طالب(ع)و خلیفهء سوم،اشاره کرده است که‌ آن‌ها قبل از ورود پیامبر(ص)به دار ارقم مسلمان شده‌اند،که‌ طریق روایت طبری نیز همان طریق ابن سعد است؛لذا احتمالا حتی این عبارات را نیز از او گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.