Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقی پیرامون حدیث منقول از جابر

(7 صفحه - از 65 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، سمع جابر بن عبد، حدثنا عبد الرزاق حدثنا ابن‌جریح، نقل، حدیث جابر، پیامبر، ابن‌جریح، حدیث منقول از جابر، سند، حدثنا

خلاصه ماشینی: "در این قسمت،متن یکی است ولی طریق دومی با اولی کمی اختلاف دارد 3-حدثنا یحیی بن یحیی،اخبرنا اسماعیل بن علیة عن ایوب عن ابی الزبیر عن جابر قال نهی عن تجصیص القبور پیامبر از گچ‌کاری قبور نهی کرد1 صحیح ترمذی در باب‌"کراهیة تجصیص القبور و الکتابة علیها"یک حدیث به یک‌ سند نقل می‌کند اینک حدیث بام متن سند: 4-حدثنا عبد الرحمان بن الاسود،اخبرنا محمد بن ربیعه عن ابن جریح،عن‌ ابی الزبیر عن جابر قال نهی رسول الله(ص)عن تجصیص القبور و ان یکتب علیها و ان یبنی علیها و ان توطاء. امام احمد بن حنبل در مسند خود حدیث جابر را به این نحو نقل کرده است: 11-عن عبد الرزاق عن ابن جریح اخبرنی ابو الزبیر انه سمع جابر بن عبد الله‌ یقول سمعت النبی ینهی ان یقعد الرجل علی القبر و ان یجصص و ان یبنی علیها5 این‌ها صورت‌های گوناگون حدیق اس که با اسناد و متون مختلفی نقل شده‌اند اکنون موقع آن رسیده که ببینیم آیا با این حدیث می‌توان استدلال و احتجاج کرد یا نه. اشکالات حدیث حدیث جابر با یک سلسله اشکال روبرو است که آن را از صلاحیت استدلال و (4)-صحیح نسائی ج 4 ص 87-88 همراه با شرح حافظ جلال الدین سیوطی (5)-مسند احمد ج 3 ص 295و332،و در ص 399 به صورت مرسل از جابر نقل کرده است احتجاج می‌اندازد اولا-در تمام اسناد حدیث‌"ابن جریح‌"6و"ابو الزبیر"7یا باهم آمده‌اند، و یا یکی وارد شده است،حال این دو نفر اگر روشن گردد،دیگر لازم نیست که دربارهء افراد دیگر که در سند حدیث قرار گرفته‌اند بحث و گفتگو کنیم،هرچند قسمتی از راویان‌ حدیث از مجاهیل و یا ضعاف می‌باشند ولی با روشن شدن وضع این دو نفر،نیازی به بحث‌ درباره افراد دیگر نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.