Skip to main content
فهرست مقالات

انسان در جهان بینی اسلامی (3): مبداء آفرینش انسان

نویسنده:

(6 صفحه - از 16 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : انسان، مبداء آفرینش انسان، سفال، خلقت، خلقت انسان، خلق، قرآن، قرآن مبداء آفرینش انسان، انسان در جهان‌بینی اسلامی، مبدء آفرینش انسان

خلاصه ماشینی:

"شکل انواع گلدان،کاسه،تقار،کوزه،سبو،خمره و غیرهم در ابتداء یکی است‌ و به تدریج به شکل‌های دیگر ظاهر می‌شود،تا آنکه به شکل و نوع منظور منتهی می‌گردد گل خام و بی‌قدرت،مقاومتی در برابر عوامل مخرب ندارند و بر اثر گرما سفت و سخت‌ می‌شود و عکس العمل تمام سفالها در مقابل حرارت یکسان نیست برخی ذوب و یا نقص‌ پیدا می‌کنند ولی سفالهائی که جنس خاک آنها ناخالصی نداشته و گل آنها کاملا پرورش‌ داده شده باشد در مقابل حرارت کاملا مقاوم و سالم و خوشرنگ از کار در می‌یند3 هدف از استخراج این مفاهیم از آیات چیزی جز یک پیشداوری درباره خلقت‌ انسان،نیست و آن اثبات تکامل تدریجی انسان و تحول وی از نوعی به این نوع است و لذا می‌گوید: "کوزه‌گر برای ساختن یک کوزه ابتداء صدها شکل متوالی به گل دستکاری‌اش‌ می‌دهد... 7 ولی اگر این سخن صحیح باشد،قطعا در این آیه معنی دوم مراد است به گواه‌ اینکه پس از این جمله،جمله‌های "ثم صورناکم ثم قلنا للملائکه اسجدوا" آمده است و ناگفته پیدا است صورت بندی و سجده فرشتگان با انسان آفریده شده سازگار است،نه با انسانی که فقط آفرینش او اندازه گیری شده است،در هر حال باید دید مقصود از"تصویر" در آیه یاد شده چیست؟ روشن‌ترین تفسیر این آیه،همان آیه‌ای است که در سوره حجر در این مورد آمده است آنجا که می‌فرماید: "و اذ قال ربک للملائکة انی خالق بشرا من صلصال من حماء مسنون فاذا سویته‌ و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین‌" (حجر آیه‌های 28 و 29) جمله خالق بشرا من صلصال بمنزله جمله‌"انا خلقناکم‌"در آیه مورد بحث‌ می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.