Skip to main content
فهرست مقالات

دل در گرو عرفی

نویسنده:

(6 صفحه - از 15 تا 20)

خلاصه ماشینی:

"2-1)قائل نشدن تمایز میان ادیان مختلف در مواجهه با پدیدۀ عرفی‌شدن: با اینکه عرفی شدن واقعه‌ای است تدریجی که در بستر اجتماع رخ می‌دهد و نحوۀ وقوع و مسیر و جهت تحقیق آن از ساخت اجتماعی و بستر فکری و فرهنگی همان جامعه و مشخصا از جوهر و جایگاه دین و وضع دینداری مردمان آن پیروی می‌کند و به همین دلیل نگاه جبری و خطی و تعمیم‌های ناصواب و جهانی دربارۀ آن از سوی اندیشمندان متأخر با تردیدهای جدی روبروست،با این حال مؤلف محترم از پیش فرض کم‌اعتبار و کهنه شدۀ جامعه‌شناسان کلاسیک که با نوعی ساده‌گزینی،احکام واحدی را دربارۀ تمامی سنت‌های دینی صادر کرده‌اند و تمایزات جوهری میان ادیان مختلف و بسترهای اجتماعی-فرهنگی گوناگون را نادیده گرفته‌اند،تبعیت کرده و تحلیل و استنباطات خویش دربارۀ فرایند عرفی‌شدن در جامعۀ ایران را بر این بنای نااستوار برپا نموده است. او برای اثبات پیش‌گویی‌های خویش که متأسفانه علاوه بر پیش‌فرض‌های بی‌اعتبار،بر پیش‌داوری‌های ایدئولوژیک نیز مبتنی است،تلاش می‌نماید که از دین،چهره‌ای آخرت‌گرا،متحجر و غالب نظریه‌پردازان عرفی‌شدن، بی‌هیچ همدلی و نفهم عمیقی از جوهر دین و حقیقت دینداری در جهان،با ژستی عالمانه و از موضعی حق به جانب به تبلیغ و ترویج تمایلات ایدئولوژیک خویش می‌پردازند و لذا کمتر بر اصل عینیت‌نگری و مستلزمات علمی و مبادی برهانی مدعیات خویش پای‌بند مانده‌اند نسخه‌برداری منفعلانه و بی‌مهابا از تجربۀ بی‌همتای مدنیته در غرب،و خوشه‌چینی حریصانه و بی‌گدار از دستاوردهای آن،بدون ملاحظۀ شرایط و عوامل بومی تأثیرگذار بر این فرایند، سودایی خام و تلاشی ناصواب است منجمد و از فقه صورتی متصلب و لایتغیر جلوه‌گر سازد تا بتواند انفتاح نسبت به دنیا و پویایی متناسب با موضوع و مبتنی بر مقتضیات زمان و مکان در اسلام را گامی به سوی عرفی‌شدن و تأثیرپذیری و تبعیت امر قدسی از عرف معرفی نماید و در این راه به مدعیات و استناداتی متوسل می‌گردد که اساسا بی‌اعتبار و مخدوش‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.