Skip to main content
فهرست مقالات

همه انسانها عاقلند

نویسنده:

(6 صفحه - از 3 تا 8)

خلاصه ماشینی:

"مثلا هرگز از این مسأله به آسانی در نگذریم که بسیاری از اندیشه‌های سنتی و اصلاح‌طلبانۀ اجتماع متفکران ما به تعبیر بودن،جعبه‌های سیاه هستند که نه به دلیل بررسی نقادانۀ صحت و اعتبارشان،بلکه به علت صدور آن اندیشه‌ها از سوی مراجع اقتدار مورد پذیرش قرار گرفته‌اند توماس کوهن با طرح مفهوم پارادایم می‌خواهد نشان دهد که دانشمندان در هر دوره با مجموعه‌ای از پیش‌فرض‌ها، تئوری‌ها و ابزارها کار می‌کنند که در درون این فضای پارادایمی،دانشمند عادی نسبت به کلیه عناصر آن،حالت غیرنقادانه دارد. »(همان،ص 243) 4-2:اثرات E مانهایم معتقد است ایدئولوژی‌ها را نباید ناشی از جزم‌گرایی و کورچشمی دانست بلکه ممکن است با توجه به وضعیت طرفداران،مدعیان و پشتیبانان‌شان کاملا قابل مهم باشند بودن در«نظریه محدود ایدئولوژی» ضمن بهره‌گیری از جامعه‌شناسی وبر،از اصول جامعه‌شناسی معرفت مانهایم، نظریۀ پارادایم‌های توماس کوهن و نظریه فعال‌شناخت بهره می‌جوید. در چنین وضعیتی اندیشه بودن ناظر بر این مسأله است که همگان به دلیل قرار داشتن در وضعیت،دانسته‌های محدودشان،گسترۀ ارتباطی‌شان، و هنجارهای پارادایمی،یا پیش‌فرض‌های نیازموده که منشاء علم و عقایدند،به یکسان در معرض خطر درافتادن در دامان ایدئولوژی‌ها هستند. گاه کلمات منفرد یا عقیده‌ای شخصی هم صورت کامل یک هستۀ مرکزی تلاش ریمون بودن در این کتاب،یافتن پاسخ به این سؤال است: راز قدرت خاص ایدئولوژی‌ها در کسب مقبولیت عام چیست؟سؤالی که به گمان وی،راهی است به سوی«تئوری محدود ایدئولوژی» قطعیت یافتن غیر نقادانه پیش‌فرض‌های تئوریک و مدل‌ها در درون پارادایم،گامی به سوی ایدئولوژیک شدن آن پارادایم است ایدئولوژی را دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.