خلاصه ماشینی:
"نویسنده پس از آن به سؤالات اساسی در حوزۀ جامعهشناسی ارتباطات میپردازد:ادارهکنندگان رسانهها چه کسانی هستند؟در جوامع غربی رسانهها چه نقشی ایفا میکنند؟این ایفای نقش چه تفاوتی با جوامع جهان سوم دارد؟ در پاسخ به سوالات فوق،نویسنده معتقد است که شرکتهای چند ملیتی صاحبان رسانههای چند وجهی هستند و این رسانهها در یک فرایند یکطرفه، فرهنگ صاحبان این تکنولوژی را به کشورهای فاقد گریزناپذیری از تقابل فرهنگی نتایج احتمالی زیر ظهور مییابد: 1-سلطه همه جانبه فرهنگ به تبلیغ شده به وسیله ماهواره که به جذب و هضم عناصر فرهنگهای محلی و ناحیهای خواهد انجامید.
این مجموعه چنانکه در ابتدا نیز ذکر شده،به غیر از مقالات تألیفی شامل ترجمۀ مقالاتی با عناوین زیر نیز میباشد:«ارتباطات و فرهنگ با رویکرد مقایسهای» که به مناسبات فرهنگ و ارتباطات در عصر جدید، شرکتهای چند ملیتی صاحبان رسانههای چند وجهی هستند و این رسانهها در یک فرایند یک طرفه،فرهنگ صاحبان این تکنولوژی را به کشورهای فاقد آن منتقل میسازند فرهنگ تراوش شده از رسانهها به عنوان فراوردهای صنعتی و انبوه نگریسته میشود امروزه حضور در حریمهای خاص و عنوان شدن مسائل محلی در عرصه جهانی را از ویژگیها و کارکردهای رسانهها میدانند (به تصویر صفحه مراجعه شود) میپردازد،«فرامدرنیسم و تلویزیون»که به بحث فرامدرنیستی در حوزۀ فرهنگ و وسایل ارتباطی بخصوص تلویزیون نظر دارد،«سیاست دولت و صنایع فرهنگی»که به استراتژی صنعتی شورای لندن و استیلای صنایع فرهنگی بر اقتصا لندن تمرکز دارد، «ملیگرایی،جهانی شدن و مدرنیته»که به جایگاه هریک از این مفاهیم در حیات اجتماعی اشاره دارد و بالاخره مقالۀ«جهانی وطنان و بومیان در فرهنگ جهانی»که به مفهوم جهانه وطنی،سوابق تاریخی و جایگاه آن در فرهنگ جهانی میپردازد."