خلاصه ماشینی:
"چنین به نظر میرسد که وی بر این قصد بوده است که نشان دهد چگونه هر شاخه از مطالعات فرهنگی درواقع پاسخی به ضرورتهای تاریخی بوده است و از یک توالی منطقی شناخت و بحث پیروی نکرده است.
به نظر میرسد دورینگ در همنشین کردن این مقالات سعی دارد علاوه بر وفاداری به روند تاریخی طرح مباحث کتاب،مبناهای تئوریک و روشی مطرح شده در حوزه مطالعات فرهنگی را معرفی کند.
هدف دورینگ این است که نشان دهد چگونه هر شاخه از مطالعات فرهنگی درواقع پاسخی به ضرورتهای تاریخی بوده است و از یک توالی منطقی شناخت و بحث،پیروی نکرده است حرکت تولیدات فرهنگی در دورههای اخیر به سوی ایجاد سرگرمی برای تودهها، هیجانآفرینی برای مصرفکنندگان این کالاها بازنمایی زندگی متوسط و عدم تفکیک هنر و زندگی بوده است ادبیات و گفتمانهای رسانهای، جدا از جریانهای قدرت در زندگی روزانه نیستند.
در برخی از مطالعات مردمنگارانه و قومنگارانه،به کارگیری زبان فنی مردمنگاری که با زبان روزمره جامعه مورد مطالعه انطباق ندارد،باعث شده است که متون و گزارشهای پژوهشگران این حوزه،در نهایت به موضوعی مضحک برای خواننده تبدیل شوند تحولات اجتماعی پسامدرن،متضمن بخشیدن نظمی جدید به مکان است.
در بخش پایانی کتاب نیز در این مقاله،اگر چه به تحلیل یک برنامه تلویزیونی از نگاه بینندگان مینشیند،ولی درواقع ایده ایدئولوژی فرهنگ تودهای را به عنوان یکی از ارکان تاریخی مطالعات فرهنگی نقد میکند.
اما آنچه که بیش از همه موجب این استنباط میشود عدم ارایه مدلی آرمانی از ویژگیهای یک نظریه علمی است تا خواننده با استناد به آن دلایل دورینگ را در رد مطالعات فرهنگی به عنوان یک نظریه علمی دریابد."