Skip to main content
فهرست مقالات

تناقض انسان شناسی: پراکندگی موضوعی و انسجام درونی

نویسنده:

(2 صفحه - از 16 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : انسان‌شناسی، انسان، علم انسان‌شناسی به شاخه‌های تخصصی، شاخه انسان‌شناسی زیستی، سنت اروپایی انسان‌شناسی، کتاب انسان‌شناسی عمومی، تناقض انسان‌شناسی، پراکندگی موضوعی و انسجام درونی، کتاب، انسان‌شناسی فرهنگی

در حالی که سنت اروپایی انسان‌شناسی را علمی معرفی می‌کرد که به مطالعه شکل و منشاء تحول خصوصیات طبیعی انسان می‌پردازد ولی سنت آمریکایی، انسان‌شناسی را به دو شاخه انسان‌شناسی زیستی‌ (Physical anthropology) و انسان‌شناسی فرهنگی‌ (Cultural anthropology) تقسیم کرد و تعریف جامعی از این رشته را ارائه داد.این تعریف جامع که مورد پذیرش دانشمندان علوم اجتماعی در قرن بیستم قرار گرفت، انسان‌شناسی را به علمی بدل ساخت که موضوع آن شناخت و تحلیل انسان در همه ابعاد، در همه زمان‌ها و همه مکان‌های زندگی اوست.این رویکرد موجب نوعی تناقض در این رشته می‌شود.چرا که از یک‌سو حیطه علم انسان‌شناسی به شاخه‌های تخصصی تقسیم می‌شود و از سوی دیگر، این شاخه‌های تخصصی در روند رشد خود با علوم مربوطه پیوند بیشتری می‌یابند.لذا در این علم نیاز به دیدگاهی جامع‌نگر است که تمامیت و انسجام درونی آن را حفظ کند.

خلاصه ماشینی: "واژه انسان‌شناس به رغم کاربرد وسیع و طولانی در متون تخصصی و غیرتخصصی، در قیاس با اصطلاح مردم‌شناسی واژه‌ای مبهم و ناروشن است سنت آمریکایی، انسان‌شناسی را مرکب از دو شاخه انسان‌شناسی زیستی و انسان‌شناسی فرهنگی می‌داند که موضوع آن شناخت و تحلیل انسان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف است جای فهرست‌های جداگانه‌ای از نقشه‌ها و نمودارها در ابتدای کتاب و فهرست‌های راهنما در انتهای کتاب خصوصا کتابی با این حجم خالی است اما برخلاف سنت اروپایی مذکور، در آمریکا رشته Anthropology از همان آغاز دو شاخه انسان‌شناسی زیستی (physical Anthropology) و انسان‌شناسی فرهنگی (Cultural Anthropology) را در خود جمع داشت و این جامعیت که بعدها در طول قرن بیستم مورد اجماع صاحبنظران علوم اجتماعی قرار گرفت و به تدریج سبب آن شد که واژه انسان‌شناسی به عنوان علمی جدید و فراگیر اعلام وجود کرده و هر روز گسترش بیشتری بیابد. فصول پنجم تا دهم به تشریح باستان‌شناسی و فرهنگ در اشکال ابتدایی آن اختصاص دارد و از فصل دهم است که کتاب به‌طور خاص وارد حوزه انسان‌شناسی فرهنگی می‌شود و به ترتیب موضوعات فرهنگ و اشکال و الگوهای آن، نظریه‌های انسان‌شناسی، زبان، روانشناسی، اقتصاد، خانواده و نظام خویشاوندی، طبقه، سازمان سیاسی، دین، هنر، تغییر فرهنگی، انسان‌شناسی کاربردی و سرانجام آینده انسان‌شناسی را بررسی می‌کند. در نهایت باید اذعان کرد که تألیف کتابی درسی با چنین گستره‌ای از مطالب که نیاز به پژوهش و تحقیق و استفاده از منابع بی‌شماری داشته و علاوه بر آن تبحر در تبیین و ارایه مطالب علمی را به زبانی ساده و در عین‌حال مستدل و مستحکم می‌طلبد، وظیفه‌ای سخت و سنگین بوده است که مؤلفان کتاب انسان‌شناسی عمومی به خوبی از عهده آن برآمده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.