Skip to main content
فهرست مقالات

مروری گذرا بر آسیب شناسی پژوهشی

نویسنده:

(6 صفحه - از 3 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،نیازها ،نظام ،بالندگی ،مراکز پژوهشی جهت امر پژوهش ،جامعه ،مراکز پژوهشی ،عدم تدوین نظام پژوهشی ،علمی ،توسعه ،اولویت ،آسیب‌شناسی پژوهشی ،جریان ،اسلامی ،آموزش ،پژوهش‌گران ،اطلاعات از نیازهای جامعه ،ایجاد نظام هم‌آهنگ‌کننده تحقیقات ،استفاده مراکز و حوزه علمیه ،برنامه ،نیازهای جامعه و کسب اطلاعات ،فرهنگی ،حوزه و پژوهش‌های حوزوی ،حوزه علمیه از پژوهش‌گران ،مرکز جمع‌آوری اطلاعات ،زمینه‌های آسیب‌پذیری در پژوهش‌های حوزوی ،مراکز پژوهشی و مراکز فرهنگی ،عدم توجه لازم مسئولان کشوری ،کافی ،پژوهش‌گران و مراکز پژوهشی

خلاصه ماشینی:

"بسیاری از حوزه‌های علمیه سراسر کشور و مدارس علمیه اعم از برادران و خواهران از کمبود کتاب و منابع و امکانات مطالعه رنج می‌برند و این روشن است که بدون دانش منابع پژوهشی نمی‌توان به توسعه مطلوب رسید؛ حتی در حوزه علمیه قم با تمام قدمت و توانایی‌های خوبی که دارد به‌خاطر نبود یک طراحی و برنامه‌ریزی منسجم با آن‌که کتاب‌خانه‌های متعددی در این حوزه وجود دارد و آمار بسیار بالایی از کتاب در آن‌ها جمع‌آوری شده است اما فضای نامناسب و محدودیت‌های حاکم بر اکثر کتاب‌خانه‌ها بازدهی آن‌ها را به حداقل رسانده است؛ ـ وقت‌گیر بودن امور پژوهشی و ناچیز بودن منفعت مادی عائد از یک پژوهش برای پژوهش‌گران و در مقابل، گرانی ابزار پژوهش و منابع تحقیقی اعم از کتاب و امکانات سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه و غیره، علت دیگری است که می‌تواند موجب کم‌شدن انگیزه تحقیق باشد؛ ـ پراکندگی موءسسه‌های تحقیقاتی و عدم وجود واسطه ارگانیک و تشریک مساعی آن‌ها با یک‌دیگر و ضعف و نارسایی ارتباطات علمی میان خود مراکز پژوهشی و مراکز فرهنگی و بدنه جامعه و نظام؛ ـ کمبود کار تحقیقاتی در بسیاری از زمینه‌های علمی؛ ـ آشنایی اندک محققین با نیازهای متنوع فکری و عقیدتی و روانی‌ـروحی جامعه؛ ـ تمرکز بیش از حد نهادهای تحقیقاتی در قم که موجب عدم تعادل بین حوزه‌های علمیه در سراسر کشور می‌شود و بسیاری از استعدادها و توانایی‌های استان‌ها به‌خاطر نبود مراکز علمی‌ـپژوهشی به هدر می‌رود؛ ـ ضعف مدیریت در بسیاری از مراکز پژوهشی و جایگاه‌های تصمیم‌گیرنده حوزوی."

صفحه:
از 3 تا 8