Skip to main content
فهرست مقالات

آزادی یا اقتدار

نویسنده:

تلاش برای پاسخ به پرسش کهنهء حیطهء اختیارات دولت و قلمرو آزادیهای فردی.مضمون‌ اصلی کتاب«آزادی فرد و قدرت دولت،است که‌ گزیده‌ای از نظرات هابز،جان لاک و استوارت‌ میل را در بر می‌گیرد. هابز در تقابل بین آزادی‌های فردی و اقتدار حکومتی،جانب دولت را می‌گیرد و جان لاک که‌ مانند هابز،ابعاد روانشناختی فرد را مبنای اندیشه‌ سیاسی قرار می‌دهد.به نتیجه متفاوتی می‌رسد و معتقد است دولت مطلق نه حافظ امنیت بل‌ تهدیدی برای امنیت به شمار می‌رود. استوارت میل از جان لاک پیش‌تر می‌رود و پیشرفت سیاسی-اجتماعی جامعه را تنها در بهبود حال افراد آن جامعه می‌داند و معتقد است رفع‌ کلیه موانع بر سر راه رشد و تعالی فرد مهمترین‌ رسالت دولت است. گرچه انتخاب سه متن موجود تلاشی بوده‌ برای پاسخ به نسبت آزادی فرد با قدرت دولت، اما به نظر می‌رسد که در برخی از مواقع،اطاله‌ کلام و طرح مسایل جانبی در متن اصلی سبب‌ طرح مسایلی شده که به طور مستقیم به پرسش‌ اولیه ربطی ندارد.

خلاصه ماشینی:

"به گونه‌ای که نگرش هابزی به شدت‌ مورد انتقاد قرار گرفته و بر مبنای دیدگاههای لاک و میل پرسش از حیطهء اختیارات دولت و قلمرو آزادی‌های فردی، سؤالی قدیمی است و ارایه‌ طیف متنوعی از پاسخ‌ها را به دنبال داشته است‌ هابز معتقد است فلسفه وجودی دولت‌ ما را بر آن می‌دارد تا در تقابل بین‌ آزادی‌های فردی و اقتدار حکومتی، جانب دولت را بگیریم‌ نظام تازه‌ای در غرب به نام لیبرال دموکراسی شکل گرفته‌ که اگرچه از جهات بسیاری از آن متفاوت می‌نماید،لیکن‌ سرچشمه واحدی دارند. «آزادی‌ برای‌ کسانی‌ که زیر فرمان حکومت‌ هستند آن است که برای زندگی خود قوانین‌ مسلم و مشخصی داشته باشند که در مقابل آن همه افراد برابر باشند و آن را قوه قانونگذاری که بر پا شده است،ایجاد کرده باشد»(ص 115) تلاش لاک برای ارایه تفسیر تازه‌ای از آزادی فرد، آن گونه که در«رساله دوم دوباره حکومت»آمده است،از آن‌ حیث که در مقام ترسیم مرز میان آزادیهای فردی و اختیارات‌ دولتی است؛رویکردی واقع‌بینه نه ارزیابی می‌گردد که نسبت‌ به دیدگاه هابزی بسیار منصفانه‌تر به نظر می‌رسد. چرا که،اولا چنانکه پیمان اجتماعی نزد لاک منزلتی‌ بیش از آنچه هابز می‌پنداشت، یافته و به عنوان میثاقی مطرح می‌شود که نه دولت و نه شهروندان‌ حق تخطی از آن را ندارند به اعتقاد استوارت میل حتی‌ در صورت اعتقاد داشتن به خطا نیز نمی‌توان آزادی بیان را محدود کرد؛ چرا که با فرض وجود آراء خطاست که‌ درستی آراء مقابل و مشخص و آشکار می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.