Skip to main content
فهرست مقالات

اقتدار؛ روان جمعی و هرمنوتیک رهایی بخش

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اقتدار، سیاسی، یونگ، قدرت، روایت، رهایی، اجتماعی، فرد، مدرن، نقطه عزیمت

قدرت، در گفتارهای سیاسی شایع در جامعه ما یک امر صادر شده از منابع بیرون از فردیت شهروندان است. به این اعتبار آزادی نیز با کنترل این منابع بیرونی و گسترده ساختن فضای خصوصی در مقابل فضای عمومی تحقیق‌پذیر است.این الگو که مطابق با بنیادهای فلسفی لیبرال از قدرت و آزادی ساخته شده، قادر به توضیح شرایطی نیست که شهروندان با اختیار و انتخاب آزاد خود یک نظام متمرکز، نافی فردیت و توتالیتر را تاسیس می‌کنند:مانند آنچه در وضعیت ظهور نظام‌های فاشیستی رخ می‌نماید.دو کتاب«اقتدار»و«یونگ و سیاست»که گزارشی از مضامین آنان در این مقاله عرضه شده، الگویی از مفهوم قدرت به دست می‌دهند که متضمن انتقال مفهوم قدرت از بیرون به درون و پیوند دادن اقتدار سیاسی با نظام‌های معنایی خاصی است که فرد، رهایی از گمگشتگی ناشی از فردانی شدن جامعه مدرن را در آن می‌جوید.در این روایت، آزادی با تصرف فرد در این نظام‌های معنایی و به حسبت مقتضیات خاص فردی امکان‌پذیر است.چیزی که تحت عنوان هرمنوتیک رهایی‌بخش از آن یاد کرده‌ایم.

خلاصه ماشینی:

"«صورتی ذهنی که هم می‌تواند لیبیدو را به همان اندازه‌ در روایت یونگ روان فردی نقطه عزیمت قرار می‌گیرد، اگرچه همچنان روان جمعی در صور ذهنی و خاطرات جمعی دائر مدار نظام فکری اوستاز نظر ریچارد سنت، افراد در موقعیت‌هایی با ایفای نقش موضوع اقتدار و در موقعیت‌های دیگر با ایفای نقش مرجع اقتدار در شبکه پیچیده‌ای از تولید سرمایه امنیت اجتماعی مشارکت می‌جویندمتجلی سازد و هم اینکه آن را در قالبی متفاوت از صورت اولیه خود به جریان اندازد... به عقیده یونگ، دمکراسی با پذیرش، درونی کردن و سپس محدود ساختن غرائز دشمنی و پرخاشگری به محدوده داخلی کشور تا حد معینی از نیاز به دشمنان و جنگ‌های خارجی می‌کاهدیونگ و سنت، هر دو به نقد صورت‌بندی پر بحران اقتدار مدرن می‌پردازند و با نمودار ساختن سرشت اسارت بخش مناسبات مدرن، و نشان دادن ریشه‌های این اسارت در وجوه درون فردی، امکاناتی را برای رهایی ترسیم می‌کنندگره‌گاه بحرانی‌ با تکیه بر چنان تعریفی از فرد، و الگوهای ارتباطی او با نظام اجتماعی، همه نظریه‌پردازان اجتماع‌گرا از یک گره‌گاه بحرانی سخن می‌گویند که با ورود به مناسبات مدرن ظاهر می‌شود. این واکنش‌ها از جلوه‌نمایی به سلیقه شخص«خودفرمان»گرفته تا اعتراض‌ یونگ در بررسی ساختار قدرت و اقتدار مدرن، نه از دولت و صورت‌بندی نظم سیاسی، بلکه از ساختار روانی فرد و نسبت آن با تحولات فرهنگی و اجتماعی آغاز می‌کندروایت سنت در کتاب اقتدار، با روایت یونگ شباهت بسیار دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.