چکیده:
این مقاله پاسخی است بر نقد کتاب «بحران هویت قومی در ایران»که در شماره 38 نشریه به چاپ رسیده بود.
واحد انتساب عملی و قانونی یک گروه انسانی از لحاظ ضوابط بینالملی، «ملیت»به معنی«ملیگرایی»نیست، بلکه«شهروندی»یک «کشور»است.اگر به جای «جامعه»ایران و «کشور»ایران بخواهیم تنها از«ملت»ایران سخن بگوییم و آن را با نژاد«آریایی»و زبان «فارسی»و تاریخ«باستانی»پیوند دهیم. میلیونها نفر از ایرانیان را به حساب نخواهیم آورد.میلیونها تورانی و یونانی و عرب و تاتار هر کدام در ایران حکومت کرده یا رحل اقامت افکنده و پارهای از جامعههای محلی سرزمین ایران شدهاند.تکلم این گروهها به زبان رسمی فارسی یا لهجه و گویشی از آن نمیتواند به تنهایی بر هویت نژادی آریایی ایرانی خالص آنها دلالت کند.
در مجموع باید به گروههای اجتماعی تشکیلدهنده شهروندان یک کشور بهعنوان «جامعه»و«ملت»نگریست.گروههایی که هر کدام منزلت خود را دارند و نقشهای خود را ایفا میکنند.
خلاصه ماشینی:
"در همین زمینه نیز اضافه کنیم که اخیرا در کانادا کتابی تحت عنوان«نیمرخ تاریک ملت»انتشار یافته است که بنابرآن تکیه بر ملت یا گروه ملی واحد آن هم در یک کشور چند ملیتی نظیر کانادا، هم هویت قومیتها یا ملیتهای دیگر را در محاق تاریکی باقی میگذارد و هم برای گروه ملی به اصطلاح دست بالا مسائل و مشکلات خاصی به وجود میآورد که یکی از آنها تضعیف گرایش میهندوستی و همبستگی گروهی اجتماعی است.
شاید بسیاری از خوانندگان احتمالی این نوشته-که خود را به طور عادی و بدون هیچ تعصبی ایرانی آریایی میدانند-یا خود مطلقا غیر آریاییاند یا اینکه خون و ژن آنان در گذر زمان رهآورد مخلوطی از چندین تمایلات سیاسی یک فرد به اینکه او«پان ایرانیست»یا«پان عربیست»است و خونی که در عروقش جریان دارد، ناب ناب است، الزاما تطابقی با نژاد ندارد، «نژاد»اسطوره است و«قومیت»یک واقعیت محسوس و ملموسبین جامعهای که از لحاظ دینی متجانس است و دیگری که نیست، فرقهایی وجود دارد که باید موردمداقه قرار گیردنژاد و تبار و ژن و کروموزوم است که خود از آن ناآگاهاند و حتی اگر بخواهند از لحاظ«علمی»(و نه«ملی»)آگاه شوند، به شهادت خود«علم»قادر نخواهند بود.
ضمنا به تصور خود اینجانب، «مهمترین مشکلی»که(بعضی خوانندگان کتاب با آن روبهرو میشوند این است که نگارنده طرح و تعریف تقریبا نوی از واقعیت وجودی تاریخی مردمان سرزمین چون ایران و کشورهای مشابه)ارائه کرده است و بر مبنای آن هم گامی برای تخفیف بحران هویت قومی بر روی کاغذ برداشته است."