چکیده:
پیدایش روشنفکران دینی دیرین و نوین، ادوار تاریخی روشنفکری در ایران، پارادایمهیا روشنفکری دینی در ایران و روشنفکری دینی در جستوجوی برنامه اجتماعی از جمله عناوین فصلهای نامنسجم این کتاب است.درباره کتاب، چند نکته قابل توجه است.
1-حجم گستردهای از مطالب آن گردآوری، تلخیص و تبویب آثار دیگران یا عین نوشته آنهاست.
2-یکدست نبودن مطالب، شیوه نامناسب ارجاعات، ارائه انبوهی از فیشها و مطالب پراکنده و مهمتر از همه عدم تعمق و دقت کافی در موضوع بررسی و ارائه مطالب جمعآوری شده به شیوهای نامناسب، نشانگر عدم تسلط بر موضوع و یا فدا کردن کیفیت به پای سرعت است.
3-عنوان«جامعهشناسی روشنفکری دینی»تداعیکننده ایجاد یک شاخه علمی جدید از حوزه جامعهشناسی است.درحالی که محتوای کتاب، با این عنوان اصلا تناسبی ندارد و حتی نمی توان آن را«بررسی جامعهشناختی پدیده روشنفکری دینی»دانست.
خلاصه ماشینی:
"عنوان «جامعهشناسی روشنفکری دینی» تداعیکننده ایجاد یک شاخه علمی جدید از حوزه جامعهشناسی است، در حالی که محتوای کتاب با این عنوان اصلا تناسبی ندارددر این کتاب به این توصیه گوته توجهی نشده است: «هرچه را که از پدرانت به ارث میبری، بگیر، اما از آن خودت کن»-مقاله«سنت روشنفکری جدید»(صفحات 133 تا 148)نوشته بیژن عبد الکریمی است.
در فصول روشنفکری دینی از منظر جلال آل احمد، امام خمینی، دکتر سروش و دکتر شریعتی(صفحات 158 تا 401)نویسنده تنها به دستهبندی مطالب این افراد در قالب روشنفکری دینی پرداخته است و تقریبا جز یکی دستهبندی خوب و جدید، هیچ مطلب تازهای ارائه نکرده است.
شیوه ذکر مأخذ نیز، ترتیب خاصی ندارد عنوان«نویسنده»برای کسی که از نوشتههای خود و دیگران مجموعهای فراهم آورده، مناسب نیستبررسی جامعهشناختی روشنفکری دینی، کاری روشنمند است که نیاز به چارچوب نظری و شرح دقیق روش پژوهش دارد، اما محتوای کتاب با این نوع بررسی نیز همخوانی نداردو الفبایی نشده است.
ب)تطابق عنوان کتاب با محتوای آن با فرض انسجام و هماهنگی در مطالب کتاب و ارائه درست آن، این مطلب نیز مهم است که آیا آنچه در کتاب آمده، با عنوان آن که «جامعهشناسی روشنفکری دینی»است، تطابق دارد یا نه؟اولین مسأله این است که اصولا جامعهشناسی روشنفکری دینی جزء سؤالات و اهداف پژوهش -که در ابتدای کتاب آمده-نیست و نویسنده اصلا ادعای تبیین علمی را نیز ندارد و فقط قصد طبقهبندی و توصیف مطالب را داشته است."