چکیده:
این کتاب دربرگیرنده هشت مقاله تأمل برانگیز در باب مبانی تئوریک مفاهیم عمده سیاسی و جایگاه آنها در نظام جمهوری اسلامی ایران است.مفهوم آزادی و آزادی مطبوعات در دیدگاههای مختلف، گفتمان جامعه مدنی و حاکمیت دینی در ایران و نسبت آنها با یکدیگر، پیششرطهای فلسفی، ارزشی، فرهنگی، تاریخی، انسانشناختی و ساختاری تحقق جامعه مدنی، مفهوم آزادی از دیدگاه حضرت امام و نقاط اشتراک و افتراق آن با دیدگاه لیبرالی، مفهوم دمکراسی و جایگاه آن در اندیشه حضرت امام، نگرش انتقادی در باب مفهوم امنیت ملی، مفهوم عدالت و سیر تحول مفهومی آن در تاریخ فلسفه سیاسی، تبیین رابطه عدالت و آزادی، تعریف ایدئولوژی و نقد دیدگاههای موجود به ویژه دیدگاه دکتر سروش، از جمله موضوعاتی است که در این مقالات مورد بحث قرار گرفته است.
امتیاز این کتاب، طرح چارچوبی منسجم و بومی از مفاهیمی چون آزادی، عدالت، توسعه سیاسی، ایدئولوژی و غیره است.با این حال درباره رابطه ولایت مطلقه فقیه با آزادیهای سیاسی و قانونمندی و نیز درباره تحول اندیشه سیاسی حضرت امام در طول حیات ایشان، سؤالاتی قابل طرح است.
خلاصه ماشینی:
"نظریه اقتدارگرایی متعلق به اواخر دوره رنسانس بوده و با دو روی یک سکه دانستن حقیقت و قدرت انسانشناسی فلسفی، فقهی و عرفانی اسلام میتواند نویدبخش درکی از انسان باشد که با حریم خصوصی افراد به عنوان خاستگاه جامعه مدنی دینی سازگار است لیبرالیسم به دلیل اینکه به دنبال حقوق مدنی و سیاسی فردی است و نه حقوق اجتماعی و مردمی، قابل جمع با دمکراسی نیست، چرا که دمکراسی ناظر به حقوق جمعی استو اعتقاد به اینکه حاکمان به دلیل هوش و ذکاوت خود حقیقت را بهتر درمییابند و تودهها باید از آنها اطاعت نمایند، در حوزه مطبوعات معتقد به کنترل مطبوعات توسط دولت است.
در بخش پیششرط انسانشناختی با یک نگاه مقایسهای بین انسانشناسی اسلامی و غربی مدعی است انسانشناسی فلسفی، فقهی و عرفانی میتواند خواننده کتاب میتواند امیدوار باشد پس از مطالعه این کتاب چارچوبی منسجم و بومی از مفاهیمی چون آزادی، عدالت، توسعه سیاسی، ایدئولوژی که متکی به پشتوانههای غنی فکری و دینی است، در ذهن خود پدید آوردنظریه اقتدارگرایی با دو روی یک سکه دانستن حقیقت و قدرت و اعتقاد به اینکه حاکمان به دلیل هوش و ذکاوت خود حقیقت را بهتر درمییابند، معتقد به کنترل مطبوعات توسط دولت استنویدبخش درکی از انسان باشد که با حریم خصوصی افراد به عنوان خاستگاه جامعه مدنی دینی سازگار است."