چکیده:
هدف اصلی برایان مکنر در کتاب«روزنامهنگاری و دموکراسی»پرداختن به موضوع روزنامهنگاری سیاسی و جایگاه حوزه عمومی سیاسی در رسانههای انگلستان در دهههای اخیر است.وی در این کتاب هم به روزنامهنگاری و هم به سیاست، دموکراسی و حوزه عمومی توجه کرده و با رویکرد انتقادی به ارزیابی حوزه عمومی سیاسی در رسانههای مختلف چاپی، شنیداری و دیداری انگلستان میپردازد.مکنر معتقد است در چند دهه اخیر هم رسانهها سیاسی شدهاند و هم سیاست، رسانهای شده است. وی بر این نکته تأکید دارد که دموکراسی در اثر فرآیند رسانهای شدن سیاست، کاملا رسانهای شده است.
مکنر در این کتاب نشان میدهد که روزنامهنگاری سیاسی در دهههای اخیر در انگلستان دچار بحران شده و از ایفای نقش اصلی خود در حوزه عمومی سیاسی بازمانده است.مکنر که در فصلهای مختلف کتاب نشان میدهد هم روزنامهنگاری سیاسی و هم حوزه عمومی سیاسی از نظر کیفی در رسانههای انگلستان سیر نزولی را طی میکند، علت اصلی این بحران را در تجاری شدن و کالایی شدن روزنامهنگاری سیاسی و انحصار رسانههای سیاسی میداند.
خلاصه ماشینی:
"با وجود این در همین جا تاکید میشود که کتاب به ارزشهای نسبی ایدههای سیاسی مختلف نمیپردازد، در سه دهه اخیر، حوزه عمومی جایگاه خود را در رسانههای خبری و سیاسی تاحدودی به نفع برنامههای تفریحی و شاد و در عین حال آموزنده از دست داده استامروزه اقتصاد و به معنای دقیقتر آن، بنگاههای اقتصادی بر همه رسانهها ازجمله رسانههای خبری و سیاسی سابه افکنده است و بعضا برخی از این رسانهها در خدمت آن بنگاهها عمل میکنندبرخلاف دورههای پیشین که ارتباط بین سیاست و رسانهها چندان معنادار و قابل توجه نبود، از چند دهه قبل تاکنون، هم رسانهها سیاسی شدهاند و هم سیاست، رسانهایبلکه صرفا بر ظرفیت و گنجایش نظام مشترک رسانهها- حوزه عمومی در خدمت و حمایت از فرآیندهای دموکراتیک و به منظور تأمین منافع مردم به عنوان یک کل و بقا و تثبیت نظامهای سیاسی لیبرال توجه نشان داده و به آنها میپردازد.
3-برایان مکنر نخبهگرایی را یکی دیگر از موارد بحران روزنامهنگاری سیاسی در چند دهه اخیر اقشار مختلف جوامع غربی به شدت از سیاست رویگردان شدهاند، رسانههای خبری کوشیدهاند حتیالمقدور برای نخبگان و تحصیل کردگان تحلیل و تفسیر ارائه دهند تا آنها را به عنوان مخاطبان اثرگذار خود همیشه به همراه داشته باشند، از این رو محتوای مطالب و برنامههای روزنامهنگاری سیاسی به تدریج به سمت جلب توجه نخبگان حرکت کرده و زبان برنامهها و مطالب برای دیگر اقشار این جوامع دشوار شده است."