Skip to main content
فهرست مقالات

فراز و فرود جامعه شناسی دین در ایران

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 9 تا 22)

خلاصه ماشینی:

"بنابراین می‌بینید که جهت‌گیری‌های بیرونی و رویکردهای بیرونی و ارتباط مسائل و موضوعات با ارزش‌های ماشجاعی‌زند: ما با نگاه به تجربه‌ی تاریخی غرب، می‌توانیم از دستاوردهای آن هوشیارانه‌تر و بدون پرداخت هزینه‌های اجتماعی و اتلاف وقت فراوان استفاده کنیم و دیگر لازم نیست فرآیند طولانی غلبه‌ی نگاه پوزیتیویستی و درنهایت رسیدن به انواع جدیدتری از پارادایم‌های معرفتی را سپری کنیم قانعی راد: اگر انتظار داشته باشیم که مثلاد ده جامعه‌شناس آکادمیک بیایند و از موضعی کاملا علمی جامعه‌شناسی دین را در ایران پایه‌گذاری کنند، چنین کاری در عمل ممکن نیست و در عمل آدم‌هایی مثل شریعتی یا خاتمی، و نهضت‌ها، حرکت‌ها و گفتمان‌های روشنفکری امروز جامعه می‌توانند به‌تدریج ریشه‌های گفتمان علمی در مورد دین را پایه‌ریزی کنند نیک‌پی:برخی از روشنفکران و به‌خصوص روشنفکران دینی(مشخصا شریعتی) مسائلی را مطرح کردند که دستگاه رسمی دینی ما را مجبور کرد واکنشی نسبت به این مسائل جدید از خود نشان دهد و با نگاه جدیدی که روشنفکران دینی در مورد دین مطرح کردند برخورد بکند و این‌که چه موضوعی را مهم بدانیم و چه موضوعی را بی‌اهمیت بدانیم، همه‌ی این‌ها شالوده‌ی شکل‌گیری علم جامعه‌شناسی است(در مورد سایر علوم هم شاید بتوان چنین حرفی را زد)و عوامل بیروین در این قضیه دخالت دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.