Skip to main content
فهرست مقالات

بقای رادیو در گرو مخاطب شناسی است

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : رادیو، مخاطبان، رسانه، برنامه‌های رادیو، شنوندگان، بی‌بی‌سی، تلوزیون، کرایسل، موسیقی، کارکردها مخاطبان برنامه‌های تلفنی رادیو

خلاصه ماشینی:

"وی خاطر نشان می‌کند که برخی از این برنامه‌ها، رادیو را به عنوان رسانه اصلی برای اجرای برنامه‌های سرگرمی و کمدی خود انتخاب می‌کنند و با خلق آیکون‌ها و نمادهایی از کلمات بر این نکته تأکید می‌کنند که واقعیتی ماورای زبان نمادین در رادیو وجود دارد و تداعی کننده تصاویر و مفاهیم در ذهن شنونده است. البته گاهی اوقات رمزگشایی پیام‌هایی که توسط برنامه‌ها منتقل می‌شوند می‌تواند در جهت مخالفت هدف برنامه‌سازان باشد اما به هر حال مخاطب رادیو سعی در انطباق خود و یا حتی برعکس با برنامه‌های رادیو دارد و همین امر دلیلی بر فعال بودن این رسانه به شمار می‌رود و به قول کرایسل همین که افراد مطابق نحوه و شرایط زندگی خود از رادیو استفاده می‌کنند دلیل برای مفید بودن این رسانه محسوب می‌شود. در هر صورت می‌توان اذعان داشت که این کتاب چشم‌انداز هر یک از برنامه‌های رادیو را در حوزه‌ی رادیوهای ملی و محلی بریتانیا به عنوان نمونه بارز عصر حاضر پیش روی دانشجویان و خوانندگان آن قرار می‌دهد و می‌تواند برای دانشجویان ارتباطات و ژورنالیسم رادیویی و نیز برنامه‌سازان و تولید کنندگان رادیو مفید واقع شود. مروری بر ویژگی‌ها و برخی از کارکردهای روزنامه و تلوزیون و مقایسه برنامه‌های رادیویی با آنها در فصول آغازین کتاب نیز از جمله نکاتی است که نویسنده با دقت و توجه کافی با هدف آشنایی و آگاهی خوانندگان با مزیت‌های هر یک از رسانه‌های فوق به آنها می‌پردازد و این امر خود می‌تواند به افراد یک سونگر و تک بعدی در عرصه رسانه‌های ارتباطی، دیدگاهی متفاوت را ارائه دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.