خلاصه ماشینی:
"او سخناصلی کتاب حاضر را این میداند که آمیزهای ازفروپاشی نظام جهانی دو قطبی،فرا رسیدن انقلاباطلاعاتی و پیدایش اندیشه پسا تجدد خواهانه بشریت رادر آستانه دوره جدیدی قرار داده است.
در فصل اول با عنوان«جهانی تازه در دست ساختهشدن»نویسنده مطلب خود را با کلامی چند از ابنخلدون آغاز میکند و دورهی جدید را با دورهی ابنخلدون که نظم پیشین خلافت اسلامی توسط یورشمغولیان بر هم زده شد مشابه میداند،زیرا در عصرانقلاب اطلاعات«پدیدهی جهان گستری،نظم غالببر نظام دولت و ستفالی را سست و لرزان کرده است»،ازسوی دیگر با توجه به اینکه ابن خلدون موقعیتدگرگون شونده را«خلقی تازه و آفرینشی نوبنیادمیخواند»،الگویی در اختیار ما میگذارد که به بررسیجهان در عصر پسا غلبه cinomegeh tsoP )بپردازیم.
(ص 38) در ادامهی مباحث این فصل نویسنده ضمن بحثو بررسی در خصوص عصری که شاخصهی اصلی آنتحول و گسترش اینترنت است،امیدوار است تا برایمفهوم ساختن وضعیت متحول پساجنگ سرد وفراهم ساختن روششناسی عملی برای جهانداری کلبشریت چارچوبهای ارائه نماید.
در این فصل نویسنده با توجه به سنتغربی که زندگی بشر را به چهار حوزهی سیاست،اقتصاد،فرهنگ و دین تقسیم میکند،چهار رهیافتسیاسی،اقتصادی،فرهنگی و دینی را در خصوصپدیدهی جهان گستری مورد بحث و بررسی قرارمیدهد.
گر چهدستیابی به فنآوریهای جدید به عصر فوردیسم«اقتصاد در درون مرزهای ملی خاص و تولید درکارگاههای بزرگ»(ص 60)پایان داده است و شیوهیمشارکت در تولید که از لحاظ جغرافیایی پراکنده ونامتمرکز است،جایگزین آن شده است اما بحرانهایبزرگی اقتصاد جهانی را تهدید میکند که حاکی از«متلاشی شدن سرمایهداری جهانی»است(ص 62) از لحاظ فرهنگی نمود جهانی شدن در اندیشههایپسا تجددخواهی است که هم می خواهد شالودههایی راکه تجدد بانی آن بوده است در هم شکند و هم یقین وقطعی بودن حقیقت را مورد تردید قرار دهد."