Skip to main content
فهرست مقالات

اثری خواندنی در جامعه شناسی تاریخی

نویسنده:

(4 صفحه - از 26 تا 29)

خلاصه ماشینی:

"به زعم اسمیت،نسل متکبر مور و تامسونبر خلاف الیاس و بلوخ که به نزاع برای بقا توجهداشتند،دغدغه ارزش‌ها و معنی را وارد جامعه‌شناسیتاریخی می‌کنند،دو نفری که علی رغم وابستگیتاریخی به احزاب چپ،عقل‌گرای انتقادی بودند ویکی از آنها«ریشه‌های اجتماعی دیکتاتوری ودموکراسی»را در جوامع دهقانی و کشاورزی تازهنوسازی شده همراه با طبقات زیرزمین‌دار و طبقهنوسازی کننده و نوع ائتلاف آنها و نیز نوع خشونت یاانقلاب به کار رفته برای این نوسازی را-که می‌تواندبه پیدایش نظام اجتماعی جدید(دموکراسی یافاشیسم یا کمونیسم)بینجامد-مورد مطالعه قرارمی‌دهد،و دیگری اثرات استثمار اقتصادی و سرکوبسیاسی صنعتی شدن را در«پیدایش آگاهی طبقاتی وفرهنگ مشترک آنها به بحث می‌گذارد. اسمیت در جای جای کتاب خلاصه دیدگاه‌ها را درجدول و کادرهایی به صورت چکیده یا دسته‌بندیشده ارائه می‌کند و روش مقایسه‌ای در این روش را، جامعه‌شناسی تاریخی با خارج شدن ازسنت ساختی کارکردی واردعرصه‌ی جدیدی می‌شود که با رویکرد بهعدالت و سلطه با تاریخ‌نگاری مکتب آنال وبررسی پیوندهای انسانی در اثر عظیم دو جلدی«جامعه فئودالی»مارک بلوخ و بررسی«فرآیند متمدن شدن»الیاسشروع می‌شود در این کتاب نیز به کار می‌گیرد تا فهم آثار افرادمطرح شده به آسانی صورت گیرد(مثلا ارائهشباهت‌های نظری تامسون و مورد(ص 66)،مقایسه اسکاچپول،تروتسکی و ایزنشتات،والرشتاین با اندرسون(ص 103)و... به خصوص فصل آخرکتاب که نمای جامعه‌شناسی تاریخی در دهه 90است،با روشی جذاب و فرا نظری و به شیوه‌یجامعه‌شناسی معرفتی و علم،خاستگاه این افراد را(از لحاظ طبقاتی،همدلی یا خارج گود بودن باآرمان‌های این رشته،کسب عناوین ناظر بیرونی یاهمدل درونی توسط این اندیشمندان،تقسیم‌بندیاز میزان درگیری یا فاصله‌گیری از تعهد علمیجامعه‌شناسی تاریخی در چهار نوع ایده آل دانشمند،حامی سیاسی،ناظر متخصص چریک و استاد(پژوهشگر)بررسی کرده و آثار آنها را در سه دسته(نظریه،تعمیم تجربی و تحقیق تاریخی)تقسیممی‌کند و سرانجام خط سیر چهار مرحله‌ای اینرشته و دل مشغولی‌های عمده آن در هر مرحله رابا توجه به ظهور یا در محاق قرار گرفتن دموکراسییا سرمایه‌داری ارائه می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.