خلاصه ماشینی:
"از این حیث کوشش دکتر رفیعپور جهت بررسی موانع رشد علم در ایران و تلاش برای ارائه راه حلهای آن،در نوع خود اقدام بدیعی است و مبین تلاش ایشان جهت پالایش نظام علمی و اصلاح فاطمه جواهری استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تربیت معلم تهران جامعه میباشد.
از آنجا که این افراد فاقد صلاحیت واقعی برای تصمیمگیری در مورد مسائل علمی هستند اغلب سیاستهای ناکارآمد خود را به دیگران تحمیل میکنند و به این ترتیب با اعمال استبداد نامستدل مانع رشد علم میشوند.
در این میان هم به نقش عوامل زمینهای که دارای ابعاد ساختاری هستند و هم به نارسائیهای درونی نهاد علم توجه شده است ?خود قرار دارند که مسئولین به فایده علم برای پیشبرد جامعه که بهطور واقعی معتقد باشند.
این فرایند که با افزایش نابرابری اجتماعی،به نمایش گذاشتن مظاهر ثروت و تبلیغ برای مصرف بیشتر همراه است فضای هنجاری را به وجود میآورد که در چارچوب آن افراد به مقایسه خود با دیگران میپردازند و در نتیجه نیاز به ارتقاء در آنها تشدید میشود.
در حالی که برای حفظ کارکرد علم لازم است سلسله مراتب علمی و ملاحظه تفاوت افراد در تجربه،قدرت مولف ابتدا براساس یک رویکرد برونگرا به شناسایی عوامل فرهنگی،سیاسی،اجتماعی که از بطن ساختار جامعه بر نهاد علم تأثیر میگذارد،پرداخته است.
»(مولکی،1376:11)بر این سیاق مؤلف نیز کوشیده است تا از طریق بررسی تعامل علم با سایر نهادهای جامعه مسئله مورد نظر خود یعنی موانع رشد علم را تبیین نماید.
همانند دو اثر اخیر یعنی توسعه و تضاد(1376)و آناتومی جامعه(1378)نویسنده در این کتاب نیز مخاطبان خود را فراتر از حیطه جامعهشناسی در نظر ?گرفته است."