Skip to main content
فهرست مقالات

انقلابات علمی و پیشرفت علم

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"(ص 40)به همین جهت‌ برنارد کوهن با تاثیرپذیری از اندیشه‌ی محوری توماس کوهن که علم و تکنولوژی از طریق یک سری جهش‌های انقلابی به وجود آمده است‌ ضمن مشخص کردن دوره‌های تاریخی معینی که انقلاب علمی در آن رخ‌ داده است با تکیه بر مدارک تاریخی،اظهارات خود دانشمندان و دانشمندان‌ معاصر که آن واقعه یا کشف را انقلابی می‌نامند،دوره‌های انقلابی را در علم مطالعه و بررسی می‌کند. (ص 9) -عنصر تغییر بنیادی عقاید( Conversion )علاوه بر ویژگی تازگی، داروین (به تصویر صفحه مراجعه شود) کسانی که در قرن نوزدهم از انقلاب در علم یاد کرده‌اند گرچه به‌طور خاص عبارت انقلاب دائم را بکار نبرده‌اند اما از فضای مفهومی‌ انقلاب درازمدت استفاده کرده‌اند ویژگی دیگری که با انقلاب سیاسی و اجتماعی مشترک است،پدیده تغییر بنیادی یا واژگونی است. در این‌ مرحله قوانین جدید یا یافته‌های نو،در دفتر یادداشت‌های روزانه،نامه، مجموعه یادداشت‌ها و گزارش‌ها یا پیش طرح‌ها ثبت شده و به تدریج به‌ صورت مقاله یا کتاب درمی‌آید اما هنوز این انقلاب خصوصی و شخصی‌ است و گسترش عام ندارد و انقلاب علمی با اعمال فکری بخشی یا گروهی از دانشمندان شروع می‌شود. تاریخ علم سرنوشت بسیاری از ایده‌های انقلابی را (به تصویر صفحه مراجعه شود) نیوتن معمولا تمایل شدیدی‌ وجود دارد تا علم و تکنولوژی را مترادف یکدیگر تلقی کنند و حتی علم را مسئول آثار مخرب‌ تکنولوژی بدانند علم تنها فعالیت استثنایی است که فعالیت انقلابی‌ در آن نهادینه‌ شده است که هرگز فراتر از مرحله سوم نرفته‌اند،ثبت کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.