Skip to main content
فهرست مقالات

بازسازی مفهوم فئودالیسم ایرانی

نویسنده:

(6 صفحه - از 9 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : بازسازی مفهوم فئودالیسم ایرانی، فئودالی، سیاسی، ایران، شیوه‌ی تولید فئودالی، مفهوم، نقد مفهوم رانت فئودالی زمین، تولید، مفهوم اقتصادی رانت، مفهوم اقتصادی رانت فئودالی، اقتصادی، مالکیت، تاریخ، ایران پیشاسرمایه‌داری، ساختار شیوه‌ی تولید فئودالی، شیوه‌ی تولید فئودالی نقد، فوران، کتاب، تاریخ ایران پیشاسرمایه‌داری، نقد، زمین، مفهوم فئودالیسم براساس جدایی تولیدکننده، نظری، مالکیت زمین براساس روابط اقتصادی، آسیایی، تولید براساس روابط اقتصادی مالکیت، نویسنده مفهوم اقتصادی رانت، فرآیندهای اقتصادی ایران پیشاسرمایه‌داری، فرآیند، اقطاع

خلاصه ماشینی: "11 همچنین تحلیل پتروشفسکی نیز فاقد اشاره به روابط مالکیت در ایران به نظر نویسنده، تاریخ‌نگاری‌های آسیایی و شوروی از ایران‌ هر دو تجربه‌گرایانه‌اند و تنها فرق‌شان در این است که‌ تاریخنگاری شوروی،تاریخ ایران و اروپا را از حیث داشتن نظام فئودالی، همگون و تاریخ‌نگاری آسیایی‌ آن دو را ناهمگون می‌پندارند است که این ناشی از برداشت وی از فئودالیسم شرقی است که در آن‌ مالکیت،مالکیت دولتی است و تصاحب مازاد به وسیله‌ی اجبار مستقیم‌ سیاسی در روابط دولت-ملت پیشاپیش فرض شده است. او نقد خود را با مقایسه‌ی کار ولی با اندرسون شکل می‌دهد و می‌پرسد چه‌طور می‌توان‌ این استدلال«ولی»را نسبت به تحلیل پری اندرسون قدمی به جلو دانست:(منظور استدلال ولی درباره‌ی پایه‌ی اقتصادی(و نه سیاسی) رانت فئودالی است) «هر دو[اندرسون و ولی‌]سیاست و اقتصاد را به مثابه عناصر تشکیل‌دهنده‌ی شیوه‌ی تولید فئودالی می‌دانند،آنها تنها در اهمیتی که‌ برای اقتصاد و سیاست قائل‌اند اندکی با هم تفاوت دارند. »14 استدلال فوران درباره‌ی این که عباس ولی نیز سیاست را در مفهوم فئودالیسم وارد کرده است،براساس نقل قولی است که وی از کتاب ایران پیشاسرمایه‌داری می‌آورد: «[اقطاع‌]رابطه پایداری را بین زمین و نیروهای نظامی تشکیل‌ می‌دهد و جدایی حقوق مالکیت را از موضوع مالکیت بازتولید می‌کند که‌ این جدایی وجه مشخصه‌ی مالکیت دهقانی در ایران پیشاسرمایه‌داری‌ است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) وبر کتاب حاضر نقدهای جدی بر اندیشه‌های متفکران بزرگی‌ چون مارکس و وبر و اندیشمندان متأثر از آنها مانند پتروشفسکی،لمپتون،اشرف،نعمانی و کاتوزیان‌ وارد می‌سازد و از خلال این نقدهاست که مفهوم فئودالیسم ایرانی‌ مورد نظر نویسنده ساخته و پرداخته می‌شود به این ترتیب که عمومیت شکل اقطاع و خصلت به‌ویژه بوروکراتیک‌ آن هر دو از منشأ اسلامی مشترکی استنتاج می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.