خلاصه ماشینی:
"14 هرچند درباره نحوه انتحار مقنع میان مورخان اختلاف است اما این نکته را هم مورخان آوردهاند که او پیش از آنکه فاتحان بر قلعهء وی دست بیابند خود را هلاک کرد به قول بعضیها"و بدینگونه بود که روزگار خدای نخشب یا پیغمبر نقابدار خراسان بپایان رسید"15 سپید جامگان بعد از انتحار مقنع گرچه شورش نافرجام"ماه مصنوعی نخشب"به شدت سرکوب شد ولی پیروان او،تا قرنها در ماوراءالنهر بر آئین او بودند.
"16 نویسنده کتاب"حدود العالم من المشرق الی المغرب"به وجود آنها در ماوراءالنهر اشاره کرده مینویسد:"پیروان مقنع یا سپید جامگان تا قرن چهارم و عهد سامانیان وجود داشتند و بیشتر اهالی روستاهای ایلاق و شاش(چاچ)بر مذهب بودند"17 و همچنین"محد عوفی"که در قرن هفتم هجری میزیسته،میگوید:"از بقایای متابعان مقنع بدین غایت در روستاهای ولایت بخارا و سمرقند جماعتیاند که ایشان را سپیدجامگان میخوانند و کیش و اعتقاد خود،پنهان دارند و خود را مسلمان دانند که فرزندان خود را قرآن آموزند و لکن هیچکس حقیقت اعتقاد ایشان را نداند و بر کیفیت مذهب ایشان کس اطلاع نیابد که حقیقت روش ایشان چیست؟"18 عقاید سپید جامگان مقنع بقول بعضی از محققان"این سخن عوفی هنوز هم درست است،و در واقع از (13)آثار الباقیة ص 211 (14)-وفیات الاعیان،ابن خلکان،ج 2/ص 426 چاپ قاهره مختصر الدول ابی الفرج بن اهرون معروف به ابن العبری ص 217 (15)-دو قرن سکوت،دکتر عبد الحسین زرینکوب چاپ دوم ص 184 (16)-تاریخ بخارا،ص 105 (17)-حدود العالم من المشرق الی المغرب به کوشش منوچهر ستوده چاپ دانشگاه ص 69 (18)-جوامع الحکایات ج 1 ص 231 آنچه در کتابها درباره این سپیدجامگان آمده است حقیقت آئین و روش آنان را نمیتوان دریافت."