Skip to main content
فهرست مقالات

چرخه ی معیوب آموزش

نویسنده:

(3 صفحه - از 63 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، نظام آموزش و پرورش، نظام آموزشی، علی کنکوری، هدف بررسی زوایای نظام آموزش، کتاب، نظام آموزشی کشور، دانش‌آموزان، خواننده، چرخه‌ی معیوب آموزش

خلاصه ماشینی:

"نظام آموزشی ما نمی‌تواند دانش‌آموزان را در مسیر خودشناسی‌ رشد شخصی و آرامش درونی راهنمایی کند؛ برنامه‌ی تحصیلی‌ای که برای کودکان و نوجوانان‌ تنظیم شده است آنان را برای این دنیای پیچیده‌ و متغیر آماده نمی‌کند طرح مباحث و پرداختن به زوایای مختلف‌ آنچنان با شتاب صورت می‌گیرد که هنوز بسط موضوع یک بخش به پایان نرسیده‌ نویسنده مجبور به نتیجه‌گیری می‌شود و از همین رو خواننده در مقابل مقدمه‌ و نتایج نمی‌تواند به اقناع محتوایی برسد متاسفانه آموزش و پرورش کنونی ما نه آن توانایی را دارد که بتواند شهروندانی مسئول و درخور یک جامعه مدنی تربیت نماید و نه حتی‌ توانسته است اهمیت چنین مقولات جدیدی را دریابد» قسمت سوم کتاب با عنوان«آموزش و پرورش،دیروز،امروز و فردای ایران»نگاهی کوتاه به نظام مکتب‌خانه‌ای و پس از آن آموزش‌ و پرورش امروز دارد و به شرح ماجراهایی از جایگزین شدن مدارس جدید به جای مکتب‌خانه‌های قدیم و بلاهایی که بر سر نخستین دایرکنندگان‌ مدارس جدید اتفاق افتاد می‌پردازد. نویسنده با بیان آن‌که در آموزش و پرورش‌ کنونی،مسئولان چشم‌هایشان را به افق‌های دوردست دوخته‌اند و ایده‌آل‌ترین هدف را نیز برگزیده‌اند خاطرنشان می‌کند که«تنها هدف‌گذاری کافی نیست،بلکه همزمان باید جاده‌ها،ابزار،فرهنگ و مدیریتی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد که به این هدف منتهی‌ می‌شود متاسفانه این باور در نظام آموزشی ما وجود دارد که می‌توان با سخن گفتن و سخنرانی کردن،افراد را دگرگون کرد. طرح کلی کتاب از همین رو از همان آغاز برای دستیابی به هدف نهایی دور می‌ماند و لذا آنچه از بیان‌ عناوین متعدد به دست خواننده می‌رسد پرتوافشانی‌هایی به زاویه‌های‌ مختلف موضوع نظام آموزش و پرورش در کشور است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.