Skip to main content
فهرست مقالات

موفقیت رسانه در گرو مخاطب فعال است

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"مروری بر سیر تاریخی رویکرد«استفاده و رضامندی»در تحقیقات‌ اجتماعی و پرداختن به نظریه‌ها و دیدگاه‌های صاحب‌نظران رسانه‌های‌ ارتباطجمعی مانند کاتز و بلومر( Blumer Katz )از جمله مواردی‌ است که در فصل دوم کتاب به آنها اشاره می‌شود و مراحل تکوین‌ تحقیقات در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بررسی کاربرد رویکرد«استفاده و رضامندی»در تحقیقات مربوط به مخاطبان کودک و نوجوان و ذکر نمونه‌های تحقیقاتی این رویکرد در ایران و خارج از کشور و ارائه‌ی یافته‌های آنها در فصل ششم بیانگر این مسئله است که به کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان خاص‌ نگریسته می‌شود. در ادامه‌ی این بحث سؤالی مطرح می‌شود که چرا به مقوله‌ی‌ کودک و نوجوان در تحقیقات«استفاده و رضامندی»تا این حد توجه‌ شده است؟نویسندگان کتاب دلایلی همچون ویژگی‌های روان‌شناختی‌ و اجتماعی کودک و ماهیت توانمندی‌های تلویزیون را به عنوان‌ رسانه‌ای جمعی و فراگیر ذکر می‌کنند و با ارائه‌ی نتایج تحقیقات صدا و سیما در دهه‌ی گذشته خاطرنشان می‌سازند که تماشای تلویزیون‌ بیشترین درصد گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را تشکیل‌ می‌دهد که در مورد سایر کشورها نیز این نتایج صادق است. اکنون زمان آن فرارسیده است که نویسندگان و محققان علوم‌ ارتباطات کشور علاوه بر نگارش کتاب‌های نظری و ارائه‌ی پیشنهاد در این حوزه و نیز ترجمه‌ی تجارب سایر کشورها،کتاب‌ها و منابعی را به‌ رشته تحریر در آورند که حاصل تحقیقات کاربردی آنها در ایران در مورد شناخت مخاطبان رسانه‌ها باشد. امیدواریم موضوعات پژوهشی،همچون نسخ‌شناسی مخاطبان رادیو و تلویزیون در ایران،ارزشیابی کیفیت برنامه‌ای رادیویی و تلویزیونی و راه‌اندازی شبکه‌ی مورد نیاز مخاطبان در این راستا که در فصل پایانی‌ کتاب به آنها اشاره شده است،مورد توجه و بررسی قرار گیرد و فقط در حد پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده باقی نماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.