Skip to main content
فهرست مقالات

نشست نقد کتاب: دانش سیاسی مسلمانان در دوره ی میانه

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(13 صفحه - از 5 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : گادامر، فوکو، دانش، سیاسی، دوره میانه، تبارشناسی، قدرت، نص، کتاب، ابن‌خلدون

خلاصه ماشینی:

"در متن مفروض گرفته شده است که در هرمنوتیک گادامری تعدیل‌هایی که به آن اشاره شده صورت پذیرفته است که برای مثال آن بعد در نظر گرفته نمی‌شود، یا این بعد برای ما اهمیت ندارد، ولی این پرسش مطرح است که نقطه‌ی شروع در هرمنوتیک گادامر کجاست؟مفروضات بنیادین در هرمنوتیک گادامری چیست؟در مورد فوکو هم همین طور؟و اینکه ثمره‌ی تشابهاتی که در بحث رابطه دانش و قدرت نزد برخی از متفکران اسلامی است، چیست؟ اساسا در خود متن به این نکته پرداخته شده یا نه، یا به یک اشاراتی اکتفا شده است؟با توجه به اهمیتی که چنین موضوعی یا این وجه از کار داشته است، آیا به اندیشه سیاسی در اسلام از یک منظر کاملا متفاوت با دو نگرش سنتی و شرق شناسانه که رایج بوده پرداخته شده است؟ البته من با استفاده از واژه شرق‌شناسانه مشکل دارم که بعد با آقای دکتر وارد بحث خواهیم شد، و آن این است که آیا این واژه گویای آن منظوری هست که آمده است یا نه؟چون شرق‌شناسی معنای خاصی دارد که ضرورتا در آنچه در اینجا مورد نظر بوده کاربرد ندارد. ابن خلدون در سند تاریخی یک حوزه تمدنی را همین حقیقت: جاحظ می‌گوید شناخت برای ما به شکل ضروری و اضطراری یعنی بدون اکتساب حاصل می‌شود، پس اراده‌ی ما در شناخت‌مان دخالت ندارد، اما بحث جاحظ، با دانش به عنوان یک دیسیپلین و ارتباطش با قدرت که فوکو مطرح کرده است، هیچ ربطی ندارد حقیقت: بنده با مدعای اصلی کتاب که اقتدار گرایانه بودن دانش سیاسی دوره میانه است، مشکلی ندارم طوری اتوماتیک به حوزه‌های تمدنی قبلی‌تر، قبلی‌تر و قبلی‌تر وصل می‌کند که در نتیجه از آن تبارشناسی در می‌آید و چیزی غیر از این در نمی‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.