Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه حقوق بشر و میراث ما

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 47 تا 51)

خلاصه ماشینی:

"مقاله دیگری هم در یکی از مجلات‌ پزشکی دارم با عنوان«بیوتکنولوژی»در آینه فلسفه‌ اخلاق»در سالهای 80 82 دانشگاه مفید دو کنفرانس‌ دربارهء حقوق بشر داشته که من در آنجا دو مقاله به زبان‌ انگلیسی داشته‌ام و به همین زبان هم منتشر شده،هر (به تصویر صفحه مراجعه شود) به طور خاص نگاهی متفاوت به کانت داشته‌ام با طرح این ایده که می‌شود قرائت قرارداد محورانه از کانت داشت وجان راولز را به عنوان یک قرائت معاصر از قرارداد محوری کانتی مطرح کرده‌ام ما از بعد از اعلامیه جهانی حقوق بشر آن فضای بازی که لازمه بررسی نقادانه و همه جانبه این بحث بوده را در اختیار نداشتیم و صحبت کردن از حقوق بشر چندان ساده نبوده است ماهیت معاهدات حقوق بشری،مبتنی بر مبادله منافع بین کشورها نیست‌ و در آن چارچوب مبادلاتی نمی‌گنجد شاید بشود ادعا کرد که حداقل،حقها و آزادیهای بنیادین بشری، امروز از اصول کلی حقوقی است‌ که مورد قبول تمامی ملتهای متمدن قرار گرفته است دو رابطه حقوق بشر و فقه شیعه را بررسی می‌کند و بحث سازگاریها و ناسازگاریهای اینها را مورد توجه قرار می‌دهد. مهم‌ترین کارکرد قانون اساسی تضمین حقوق بشر است‌ و اگر یک قانون اساسی نتواند حقوق بشر را آن گونه که شایسته است‌ تضمین کند،شایسته و لایق نام قانون اساسی نیست بلکه تبدیل می‌شود به یک چارچوب تقسیم قدرت در بین نهادهای کلان حکومتی من عکس‌العمل مسلمانها نسبت به حقوق بشر معاصر را بعد از تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر در 1948 به سه گروه‌ طبقه‌بندی کرده و آنها را رویکرد انکاری، رویکرد توجیهی و رویکرد اصلاحی خوانده‌ام تردیدی نیست که پارادایم و الگوی سنتی نیز هویتی واحد و غیر قابل انعطاف ندارد و با توجه به وجود اختلاف در فتاوی، امکان ارائه فهمهای رقیب در آن وجود دارد نمی‌شود گفت که ارزش هیچ طبقه‌بندی را ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.