Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گوی گوهری میخائیل باختین

نویسنده:

(7 صفحه - از 18 تا 24)

خلاصه ماشینی:

"از نظر او مطالعات پیشین به اهمیت دلالت بنیادی نسبت‌ باختین عالی‌ترین نوع ادبی را رمان می‌داند و آن را تنها نوعی می‌داند که در حال حاضر امکان حیات دارد گرچه چندگونگی گفتار وجود دارد اما قدرتمندان می‌خواهند که این چندگونگی را محدود و مقید و زبانی را جایگزین آن کنند (به تصویر صفحه مراجعه شود) تدرورف دو تقابل اساسی را در رهیافت باختین نشان می‌دهد: تقابل عامل فردی و اجتماعی و تقابل صورت و محتوا مفهوم کرنوتوپ به عنوان همبافت زمانی-مکانی‌ هرزیر نوع ادبی،به شکل مقوله‌ای صوری-محتوایی‌ در بررسی داستایوفسکی به کار می‌رود (به تصویر صفحه مراجعه شود) به دلالت حاشیه‌ای و نیز معنای صریح (fenotation) نسبت به‌ معنای ضمنی (connotation) توجه کرده‌اند. در آثاری مانند دنیای رابله،تقابل سبک‌شناختی‌ بین گرایشهای خطی و تصویری‌ به شکل تقابل انسان‌شناختی و فرهنگی‌ بین فرهنگ عامیانه‌ و فرهنگ رسمی یا تقابل بین فرهنگ جدی و فرهنگ‌ شوخی در می‌آید فرهنگ رسمی و جادی که فئودالها و کشیشها در عصر رنسانس آن را حمایت می‌کردند، قدرت آشکاری داشت، اما در جهان جدید قدرت به قول فوکو هرچه بیشتر پنهان شده‌ و راههای زیرکانه‌تری را برای سلطه به کار گرفته است، بنا بر این نقد فرهنگ رسمی با باژگونی عناصر آن‌ به صورت خنده و تمسخر راه به جایی نخواهد برد دیگری در جایگاهی قرار دارد که بهتر می‌تواند مرا ارزیابی کند و به‌ عکس من نیز توانایی بیشتری برای ارزیابی او دارم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.