Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه شناسی ادبیات یا جامعه شناسی کتاب

نویسنده:

(5 صفحه - از 30 تا 34)

خلاصه ماشینی:

"اما بهتر آن است که ساز و کار توزیع ادبی را براساس‌ «گروههای اجتماعی»که هر یک«نیازهای فرهنگی‌ خاص خود و در نتیجه ادبیات خاص خود را دارد»، کتاب حکم کالای صنعتی را پیدا کرده که‌ به صورت تجاری توزیع می‌شود و بنا بر این تابع قانون عرضه و تقاضاست موفقیت ادبی در انطباق نیات نویسنده و خواننده نهتفه است مخاطب از ابتدای آفرینش ادبی وجود دارد لیکن معمولا میان این مخاطب و خواننده واقعی‌ اثر تفاوتهای گسترده‌ای وجود دارد بررسی کرد(ص 73). اینکه نوبت به بحث در«انگیزه»های روانی و مصرف کتاب را نباید با خواندن آن یکی دانست اگر مخاطب،خوانندهء بی‌نام و نشان باشد،اثر را ادبی می‌خوانند وگرنه کاربردی انگیزه‌های افراد برای مطالعه‌ فقط در اوضاع و احوال مناسب کارساز خواهد بود مهم‌ترین انتقاد وارد بر نویسنده‌ و به ویژه مترجم کتاب وی آن است که‌ کتاب را جامعه‌شناسی ادبیات نامیده‌اند در حالی که تلاش پیشگامانه و مأجور اسکارپیت امروزه‌ در حوزه کتابسنجی قرار می‌گیرد اوضاع مادی می‌رسد که رفتار خواننده را شکل‌ می‌دهد. جایی ادعا می‌کند «موفقیت ادبی در انطباق نیات‌[نویسنده و خواننده‌] نهفته است»(ص 105)و آنگاه به فاصله چند بند، اذعان می‌دارد که«نیات موفقیت اولیهء کم و بیش یک کتاب یک نکته گستردهء اثر با موفقیتهای بعدی یا احیای مجدد اثر اشتباه کرد،زیرا موفقیتی است در میان گروههایی‌ که با گروه خوانندگان اصلی نویسنده تفاوت دارند. شوکینگ فریدون بدره‌ای انتشارات قومس 1373،151 صفحه،5500 نسخه (به تصویر صفحه مراجعه شود) شوکینگ در کتاب خود که انتظار می‌رفت به‌ بیان جامعه‌شناسی ادبی بپرازد،پا را از این فراتر گذارده و در موضع منتقد،به نقد هنر مدرن می‌پردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.