Skip to main content
فهرست مقالات

مصرف: موضوعی برای مطالعات فرهنگی

نویسنده:

(5 صفحه - از 72 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : مصرف، باکاک، اجتماعی، مدرن، کتاب، بوردیو، مارکس، ایدئولوژی، نمادها، تولید، سرمایه‌داری، هویت، مردم، طبقه، مصرف‌کننده، زندگی، موضوع، مفهوم، نظام، روند، نظام سرمایه‌داری، جامعه‌شناس، مطالعات فرهنگی، دوره پسامدرن، نقش، تولید کالایی، نظام سرمایه‌داری مفهومی، سرمایه‌داری مدرن، مصرف مدرن، کار تولیدی مردم حس هویت

خلاصه ماشینی: "بررسی کتاب مقدمه: زمانی مصرف (consumption) در زمره موضوعات مورد مطالعه‌ اصحاب علوم اقتصادی قرار داشت ولی در دهه‌های اخیر یکی از مباحثی‌ به شمار می‌رود که جایگاه چشمگیری در عرصه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پیدا کرده است. باکاک‌ کتابهایی درباره فروید تحت عنوان زیگموند فروید و جامعه مدرن(1976)و زیگموند فروید(1983) نوشته و نیز مسئول تهیه فصل مربوط به«مصرف‌ ساحلین (sahlin) با بیان اینکه‌ در جوامع ابتدایی بیشتر اشیاء طبیعی‌ توتم مردمان بودند معتقد است که در جهان‌ مدرن این کالاهای مصرفی‌ و اشیاء ساخته شده‌اند که توتم شده‌اند اهمیت فزاینده مصرف‌ به دلیل نقشی است که‌ در زندگی روزمره افراد و در ساختارهای اجتماعی جوامع‌ ایفا می‌کند و سبک زندگی»در کتاب مشهور اشکال اجتماعی‌ فرهنگی مدرنیته بوده است. معرفی کتاب: باکاک در مقدمه کتاب ابتدا سعی می‌کند چشم‌اندازی کلی از جایگاه بحث مصرف برای‌ خواننده فراهم آورد و نشان دهد که چرا این‌ موضوع مورد توجه اصحاب علوم اجتماعی واقع‌ شده است. (ص 3)از نظر او توجه به مصرف‌ در دوران قبل از مدرن،کار تولیدی مردم،حس هویت و کیستی آنها را شکل می‌داد؛ مصرف،این نقش محوری را دستخوش تغییر کرد و در جای تولید نشست‌ به باور باکاک،نمی‌توان دوره پسامدرن را گسست از سرمایه‌داری قلمداد کرد؛ سرمایه‌داری همچنان شیوه مسلط تولید و مصرف در جهان است بخشی از بحثی وسیع‌تر درباره مدرنیته بوده است. در بیان ویژگی عمده این دوره که از آن به عنوان دورهء مدرن یاد می‌کند،معتقد است که مصرف نقشی محوری در زندگی مصرف‌کنندگان‌ بازی می‌کرد و عاملی برای نشان دادن تمایز از گروههای دیگر مصرف‌ کنندگان به‌ویژه در ایالات متحده و آلمان صورت گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.