خلاصه ماشینی:
"جیمسون در آثار بعدیاش که به دنبال فهم نظام جهانی ناپایدار به عنوان یک کل است،استدلال میکند که این سرمایه داری و فرایند کالایی شدن و شیءوارگی آن است به نظر جیمسون نقد دیالکتیکی تلاشی برای ترکیب موقعیتها و شیوههای رقیب در نظریهای جامعتر است جیمسون در تحلیل خویش با تکیه بر سبک نئومارکسیستی از مراحل توسعه سرمایهداری- فرهنگ پستمدرن را در چارچوب نظریهای از مراحل جامعه قرار میدهد و معتقد است که پستمدرنیزم بخشی از یک مرحلهء جدید در سرمایهداری است بسیاری از منتقدان مدعیاند که تصور جیمسون بسیار کلی است و به همبستگیای که او بین مراحل فرهنگ با مراحل سرمایهداری قایل است،معترضاند که چارچوب و موتور محرکهء نظام جهانی امروز،خصوصا پس از فروپاشی کمونیسم شوروی را فراهم میسازد.
به این ترتیب جیمسون در کارش در اوایل دههء 1970 اندیشهء ترکیبگر و کلیت بخشی را بسط میدهد که چارچوبی نظاممند برای مطالعات فرهنگی و تئوری تاریخ فراهم میکند که نقد دیالکتیکی میتواند در چارچوب آن عمل کند.
این فرهنگ پستمدرن،فاصلهء انتقادیاش را از دست میدهد و تجملی برای جامعهء موجود است در واقع،او ادعا میکند که پستمدرنیزم«منطق فرهنگی سرمایهداری» جدیدی است که فرهنگ آن-که ایماژی از هم گسیخته دارد-و خصلت زیباشناختی آن،بخشی از چرخش به سوی سرمایهداری جهانی جدید است و اینکه در نتیجه، پستمدرنیزم صرفا سبک زیباییشناختی دیگری در کنار مدرنیزم نیست بلکه سلطهء فرهنگی جدیدی است.
(به عنوان مثال نگاه کنید به مطالعات کلنر در 1989)لذا جیمسون به عنوان نظریهپرداز فرهنگی مارکسیستی ترکیبگر و التقاطی ظاهر میشود که تلاش میکند تا نظریهء مارکسیستی را حفظ کند و توسعه بخشد و در همان حال لحظات سیاسی و اوتوپیایی مربوط به تنوع حیرت انگیز متون فرهنگی را تحلیل کند."