چکیده:
بازسازی برنامههای آموزشی،همواره در دستور کار کارشناسان و متخصصان دروس گوناگون در دورهها و پایههای تحصیلی قرار دارد.این مهم در کشورهای صنعتی و پیشرفته مکررا اتفاق میافتد. دلیل این بازسازیها،تغییرات ناشی از بازنویسی اهداف عالیهی آموزش و پرورش جوامع است.به نوبهی خود،زمانی اهاف تغییر میکنند که تغییری در نیازهای جامعه اتفاق افتاده باشد.چنین روندی را به روشنی میتوان در آموزش و پرورش کشور خودمامن ایران مشاهده کرد.هماکنون تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار است.این تحول میباید ابتدا در فلسفهی تربیت صورت گیرد و همینطور نیز شده است.یکی از اسناد ملی شورای عالی آموزش و پرورش،سند«فلسفهی تربیت در جمهوری اسلامی ایران»است. این سند و سندهای دیگر مبنایی برای بازسازی برنامههای درسی و از جمله درس تربیتبدنی در دورههای تحصیلی سهگانه محسوب میشوند. مقالهی پیشرو،تجربهی بازنگری و بازسازی درس تربیتبدنی دورهی راهنمایی در کشور آمریکا،به منظور دستیابی به اهداف جدید و رفع مشکلات آیندهی جامعه است.بنابراین میتوان آن را نمونهای از بازسازی برنامهی درسی در نظر گرفت و از مطالب آن نکات آموزندهای را برداشت کرد. 2Lمربیان ورزش،در طراحی و اجرای برنامهی آموزشی خود طبق استانداردهای تعیینشدهی دولتی،با مشکل روبهرو هستند.این برنامهها باید تأثیر مثبت و درازمدتی بر سلامتی و رشد دانشآموزان و بهبود سطح زندگی آنها داشته باشند. دستیابی به دانش مطلوب و اعتماد به نفس در دانشآموزان،اهمیت بسیاری دارد،چرا که از این طریق میتوان روش زندگی پویا و منسجم را شناخت و آن را دنبال کرد؛ روشی که تنها به فضای مدرسه و تحصیل محدود نباشد،بلکه دانشآموزان در کل تعاملات اجتماعی خود آن را حفظ کنند. در این مقاله روش و طرحی توصیف و تشریح خواهد شد که براساس آن،برنامهای جدید و ابتکاری برای آموزش تربیتبدنی به دانشآموزان راهنمایی ارائه میشود. این فرایند پنج مرحلهای با عنوان«پروژهی حرکت به سمت زندگی و زندگی به سمت حرکت»شناخته شده و به اجرا درآمده است.این برنامهی آموزشی متغیر در حال حاضر در 26 مدرسهی راهنمایی به اجرا درآمده و بیش از 25 هزار دانشآموز در مدارس واقع در جنوب غربی تکزاس از این طرح آموزشی بهرهمند میشوند.
خلاصه ماشینی:
"اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا نتایج تحقیقی تنها به نوجوانان اختصاص خواهد داشت؟آیا حضور دانشآموزان در فعالیتهای لذتبخش تأثیر بیشتری دارد و انگیزه برای تحرکت بیشتر و مداوم را به وجود میآورد،یا تمایل مربیان به این که دانشآموزان در سنین بزرگسالی کاملا پرتحرک و اکتیو باشند،بیشتر تأثیر دارد؟در نتیجه،مسئلهی مهم این است که دستور العملها و انگیزهی لازم برای کسب دانش،مهارتها،دیدگاهها، عقاید و اعتماد به نفس فراهم شوند تا فرد به کمک آنها به سازگاری و انعطافپذیری دست یابد و با تحرک و پویایی مؤثری به زندگی خود ادامه دهد.
مربیانی که در روند اجرای این طرح و گنجاندن برنامههای اوقات فراغت و فعالیتهای مداوم در برنامهی آموزش دانشآموزان موفق بودهاند،میتوانند این نتایج را در اختیار همهی مربیان ورزش قرار دهند،یا این که از دیگر کارکنان کمک بگیرند تا ابتکار عملها و نوآوری مربوط به طرحهای آموزشی را ترویج و توزیع کنند.
پیشرفت حرفهای و تخصصی: خوشبختانه در همهی مناطق تعداد زیادی از کارکنان نیز انتخاب و به کار گرفته شدند تا مربیان را برای استفاده از برنامهی آموزشی جدید آمده کنند و مربیان بتوانند بهطور فعالی از این طرح برای آموزش دانشآموزان خود بهره ببرند.
فراهم آوردن برنامهی آموزشی و مواد و منابع ضروری و تجهیزات برای فعالیتهای مربوط به اوقات فراغت،میتواند منابع اضافی باشد که مربیان باید قابلیت و توانمندیهای حرفهای خود را برای استفاده از آنها تقویت کنند،گرچه ممکن است عملکرد آموزشی آنها را دشوار سازد."