چکیده:
این مقاله رویکردهای ملی پنج کشور مختلف دنیا (چین،
اسکاتلند، نیوزلند، مجارستان، جامائیکا) را به تربیت بدنی معرفی
و عرضه می کند. کشورهای چین و اسکاتلند وضعیتی مشابه با
ایالات متحد هی آمریکا (رویکرد پیروی از استانداردهای ملی)
دارند. کشورهای نیوزلند، مجارستان و جامائیکا برنامه ی درسی
ملی دارند. رویکرد (استانداردهای ملی یا برنام هی درسی ملی)
هر کشور به درس تربی تبدنی، به ترتیب بر اساس محورهای زیر،
تشریح خواهد شد:
مفاهیم مهم و زیربنایی؛
جنب ههای کلیدی تحصیل؛
چگونگی اجرا؛
چگونگی تامین منابع (مالی، انسانی، تسهیلاتی و...).
خلاصه ماشینی:
"در سال 1002، وزارت آموزش و پرورش چین نخستین سری از استانداردهای ملی تربیتبدنی و تندرستی خود را با این مبنا که کلیهی دانشآموزان به پیامدهای زیر دست یابند،منتشر کرد: *همگی از نظر جسمانی آماده باشند،قابلیتهای خود را در بسیاری از فرمهای حرکتی به نمایش بگذارند و دانش و مهارتهای مربوط به فعالیتهای جسمانی و تندرستی را کسب کنند.
چگونگی اجرا و تأمین منابع (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس گزارشی که در سال 7991 منتشر شد،تقریبا همهی مدارس پنج تا 41 برنامه را اجرا کردهاند و 57 درصد از معلمان در برنامههای درسی خود تجدیدنظر کردهاند.
چگونگی اجرا و تأمین منابع وزارت آموزش و پرورش برای کمک به اجرای برنامهی درسی جدید،قراردادی با تهیهکنندگان منعقد ساخت تا پینشهادهایی برای ارتقای حرفهای در مدارس برای اجرای کامل در سال 1002 آماده سازند.
وزارت آموزش و پرورش علاوه بر ارتقای شغلی،تعدادی مرجع و منبع آموزشی و یادگیری،مثل: جزوات،مقالات و منابع الکترونیکی،برای کمک به مدارس در اجرای برنامهی درسی جدید آماده ساخته بود.
علاوه بر این مفاهیمی که از نظر مدارس جامائیکا مهماند،عبارتاند از:احترام به خود و دیگران؛احترام برای اولیای امور؛ارزش قائل شدن برای محیط زیست؛صداقت؛اتحاد؛غرور ملی؛وفاداری به مدرسه و کشور؛شعور انضباطی؛حس مسئولیتپذیری و رفتار شایستهی اخلاقی همچنین،برنامههای تربیتبدنی بر مفاهیمی بدین شرح مبتنیاند: *رشد همهجانبهی فرد *مهارتهای حرکتی و مؤلفههای آمادگی جسمانی *شیوههای زندگی راجع به آمادگی جسمانی،بهداشت، فعالیتهای اساسی شیوهی زندگی،نگرشها و ارزشها *رشد احساسی و ذهنی *رشد فردی در عزت نفس و نگرشها و ارزشهای مورد وثوق جامعه جنبههای کلیدی تحصیل جنبههای کلیدی تحصیل در راهنمای برنامهی درسی تربیتبدنی مشخص شدهاند."