خلاصه ماشینی:
"کتاب پژوهشی پنج سال صنعتگردشگری در ایران بازار فراموش شده محمد رضا فرزین استادیار دانشکده حسابداری دانشگاه علامهطباطبایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) -گردشگری در ایران،عملکردها و چالشها(1379-1376) -وحید سینایی -مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی -1382،198 صفحه،1000 نسخه معرفی کتاب گردشگری در ایران،عملکردها و چالشها(1379-1376)،همانطور که نویسنده در مقدمه نیز بدان اشاره کرده،گزارشی است که توسط مرکز پژوهشهای مجلس به منظور ارزیابی عملکرد سازمان ایرانگردی و جهانگردی در سالهای 79-1376 تهیه شده،اما بنا به ضرورت،دامنهاش به ارائه تصویری از وضعیت اقتصادی گردشگری در جهان و ایران نیز کشانده شده است.
بررسیهای مؤلف در خصوص آثار ادغام بر ترکیب نیروی انسانی سازمان جدید نشان میدهد که ادغام به ایجاد تفاوت اساسی در وضعیت نیروی انسانی متولی سیاستگذاری جهانگردی در ایران و نظارت بر اجرای آن در فاصله سالهای 1376 تا 1380 منجر نشده،و از طرف دیگر تعداد نیروی انسانی شاغل در بخش دولتی 236 درصد افزایش یافته است(ص 122).
در این فصل مؤلف توسعه جهانگردی را محتاج وجود اجماع ملی میداند و معتقد است، تصویری که از ایران در نزد افکار عمومی جهانیان شکل گرفته است،صرفنظر از اینکه تا چهاندازه واقعی یا محصول تبلیغات رسانههای امپریالیستی باشد، برای کشورهای که در پی معرفی خود به عنوان یک مقصد گردشگری و خواستار توسعه بخش جهانگردی است مناسب نیست.
اتخاذ این روش و برخورد کاملا کارشناسی،با تمامی موضوعات از مهمترین نقاط قوت طرح انجام شده بوده است که به ارزش کتاب افزوده و جایگاه آن را از مقالات و کتبی که تنها با ارائه آمار و ناقص و دست و پا شکستهء چند کشور خارجی غیرقابل مقایسه با ایران به بررسی عملکرد صنعتگردشگری ایران و متولیان آن میپردازند متمایز کرده است."