چکیده:
ورود اسلام به ایران نظام طبقاتی ساسانی را از هم پاشید.دلایل تاریخی گواه این واقعیت است که مردم در برابر این موج چندان مخالفت نکردند و اسلام به زور شمشیر و جبر در بین عموم مردم منتشر نشد.به عبارت دیگر،ایران طی جنگهای عهد سه خلیفهی اول،تا سال 03 هـ157/ م،به دست مسلمین فتح نشد،بلکه زمینهی اسلامی شدن با کمک مردم داخل ایران صورت گرفته است [حصوری،ص 151].بههرحال طبقات کارگران و پیشهوران در این راستا خیلی زودتر پذیرای اسلام شدند،همچنین بسیاری از بزرگان ردهبالای ساسانی نیز که به دهقان مشهور شدند از این طریق، منافع اقتصادی و اجتماعی خود را حفظ کرده و آن را مطابق ذوق خویش یافتند [زرینکوب،ص 171]. در این نوشته به یکی از قیامهای سیاسی و مذهبی خود در برابر سلطهی عرب میپردازیم.یعنی قیام بابک خرم دین که هدف آن تجدید عظمت و استقلال ملی ایران و برانداختن حکومت عرب بود.
خلاصه ماشینی:
"بههرحال طبقات کارگران و پیشهوران در این راستا خیلی زودتر پذیرای اسلام شدند،همچنین بسیاری از بزرگان ردهبالای ساسانی نیز که به دهقان مشهور شدند از این طریق، منافع اقتصادی و اجتماعی خود را حفظ کرده و آن را مطابق ذوق خویش یافتند [زرینکوب،ص 171].
اما خرمیان بابکی،رئیس ایشان بابک خرمی است که[میخواست]پادشاه روی زمین شود و دین مزدک را بازگرداند.
شهرستانی نیز در«الملل و النحل»خرمیه را صریحا جزو فرق ایرانی نام میبرد[شهرستانی،ص 423]خواجه نظام الملک در«سیاستنامه»پس از ذکر مقامات خرمیه گوید:«اینجا معلوم گشت که اصل مذهب مزدک چگونه است.
حمد اله مستوفی نیز در«تاریخ گزیده»میگوید:«و در آذربایجان بابک دشمن دین،لعنه الله،دعوی دین مزدکی آشکار کرده»[مستوفی قزوین،402]در رابطه با وجه تسمیهی خرمدین نیز یاقوق حموی در«معجم البلدان»میگوید:«خرم روستایی است در اردبیل و معنی آن به فارسی سرور است و به قولی خرمیه کلمهای است فارسی و معنی آن کسانی میباشد که از شهوات پیروی کنند و آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) را مباح شمرند[یاقوت حموی،ص 613] عوفی در اینباره در«جوامع الحکایات» میگوید:از اتباع مزدکی جماعتی باقی ماندند که ایشان را مزدکیان نامند؛و آن مزدک را زنی بود به نام خرمک و برخی بقایای آن را خرمدین گویند به نسبت زن او.
این حوادث که منجر به ضعف خلافت برای حدود یک دهه شده بود فرصتی مناسب را به بابک داد تا قسمتهای مهمی از شمال شرقی آذربایجان را تصرف کنند؛زیرا مهاجرتهای اعراب و سکونت آنها در این نواحی از عوامل مهم مخالفت مردم با خلافت را در آنجا فراهم نموده بود."