Skip to main content
فهرست مقالات

فراشناخت دیکته شده

نویسنده:

(4 صفحه - از 18 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : فراشناخت، نا، شناخت، محیطهای یاددهی و یادگیری جدید، دانش، یاددهی و یادگیری، فراشناخت دیکته‌شده، دانش فراشناختی، فرایندهای، فراگیرنده، کتاب، کنترل، کتاب فراشناخت دیکته‌شده، آذری، سطوح یادگیریهای فراشناختی در محیط، مهارتهای، کلاس، مرحلۀ ارتقاء آگاهانۀ سطوح مهارتی، تنظیم کنندگی، بررسی کتاب فراشناخت، اصلاح کیفیت یاددهی و یادگیری، اصلاح، مفهوم یاددهی و یادگیری، رویکرد، تنظیم کنندگی آگاهانه، فراشناخت در فرایند، اصلی، محیطهای، آگاهی فرد از فرایندهای شناختی، توانایی‌های

خلاصه ماشینی: "برای مثال،اگر متوجه شدیم در یادگیری مطلب«الف»نسبت به مطلب«ب»مشکل بیشتری داریم یا قبل از اینکه مطلب«ج»را بپذیریم باید آن را دو بار مرور کنیم، اگر در مواجهه با موقعیت‌هایی با تکلیف چند گزینه‌ای،قبل از انتخاب بهترین گزینه،باید تمام گزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم،اگر احساس کنیم بهتر است فراشناخت،دانش فرد،دربارۀ فرایندها و محصولات شناختی خود یا هر چیز مرتبط با آنها از جمله ویژگیهای مربوط به یادگیری اطلاعات یا داده‌هاست نویسنده بر آگاهی پیش از عمل اصرار دارد، چنین شناخت آگاهانه‌ای را دانش می‌شمارد و تسلط بر آن را حاصل برنامه ریزیهای زمینه‌ای در کلاس یا جامعه می‌شناسد از مطلب(د)یادداشت برداریم چون ممکن است آن را فراموش کنیم،درگیر فعالیتهای فراشناختی شده‌ایم... دانش فراشناختی معمولا قابل بیان کردن است و نسبتا ثابت است به گونه‌ای که امکان اندیشیدن در مورد فرایندهای شناختی و بحث با دیگران را فراهم می‌کند» سه رویکرد اساسی یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) خوب می‌دانیم آنچه از رویکرد نویسنده به دست می‌آید پرورش انسانهایی است در تلاش تا بر برنامه‌هایی که بر ایشان ساماندهی شده،تسلط یابند یعنی باور به خود کنترل کنندگی بی چون و چرا در محیطهای یاددهی و یادگیری جدید، معلم از گردانندۀ اصلی صحنه کلاس به راهنمای کنار صحنه مبدل شده است (ص 20). در نظر گرفتن اصطلاح فراحافظه به عنوان بخشی از فراشناخت که در آن هدف فکر کردن،حافظه است(ص 40)،قائل شدن بانکی از استراتژیها برای فراگیرندگان،به منظور استفاده از آنها در موقعیتهای مختلف و رسیدن به خود تنظیم کنندگی(ص 41)و در نهایت رسیدن به این قضاوت که تفکر انتقادی همانا آگاهی فراگیران از تفکر خود و دیگران است(ص 46)،ارائه طرحواره دانش (به صورت مرحله‌ای و آنالیز شده-ص 55)و طرح چرخۀ مهارتهای بسط یافته (ص 59)دلایلی بر این مدعاست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.