Skip to main content
فهرست مقالات

جنبش بهایی گری: پیدایش، فرآیند و فرجام

نویسنده:

(4 صفحه - از 29 تا 32)

خلاصه ماشینی:

"از نظر نویسنده، کلیهء این نحله‌ها برای تحلیل جنبشهای اجتماعی ناقص‌اند،چرا که از مبنای‌ هستی‌شناختی جامعی به پدیده نمی‌نگرند؛لاجرم بهمنظور دستیابی به یک‌ چارچوب هستی‌شناسی جامع،سه نحلهء فکری فوق را مبنای شناخت‌شناسی‌ دادن حکم جهاد در جنگهای ایران و روس‌ و شکست در جنگ،موجب تردید برخی‌ در کارایی دین در وضعیت موجودش شد و موجب شد تا عده‌ای به فکر نوآوری در دین و عده دیگری‌ به اندیشهء کنار گذاشتن آن افتند سیستمیک(نظام‌مند)ترکیب می‌کند:1- ایدئولوژی؛که هدف،جهت،قوانین، مراسم و مقررات هر جنبش را تعریف‌ می‌کند و«افراد را به زمینهء اجتماعی‌ متصل می‌کند»(ص 03)2-کنشگران و رفتارهای آنان؛که به سه گروه رهبران، توزیع کنندگان و پیروان تقسی می‌شود. با این همه،به دلیل هراس از ملت و روحانیت،بهائیت‌ نهضت مشروطهء ایران علی‌رغم اهداف اولیه‌اش‌ موجب شد تا اقتدار علمای دین به تدریج کمتر شده و مدیریت اجتماعی ظاهرا در دست دولت و در واقع‌ در دست گروههایی که قدرت اثرگذاری بر دولت را داشتند،قرار کیرد،وابستگان به فرقهء بابیه و بهائیت‌ از جمله نیروهایی بودند که در این انتقال قدرت‌ نقش داشتند نویسنده،خاستگاه فکری بهائیت را اخباریگی می‌داند؛اما سؤال اینجاست که‌ با توجه به قدرت بسیاری اخباریگری‌ چرا چنین حرکتی سابقا در آن‌ به وجود نیامده است؟ در دوران پهلوی،همچون یک دین رسمی شناخته نشد و بهائیان در ادارات‌ دولتی استخدام نمی‌شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.