خلاصه ماشینی:
"نقد عمده دیگری که بر کتاب فصلهای(5 و 6)وارد است برخورد ارزشی با رفتارهای دینی افراد است؛بدین معنی که رفتارهای دینی را با آیات قرآنی، روایات و احادیث میسنجد و آنها را نقد میکند که این رویکرد در مطالعات درونی دین قرار میگیرد(شجاعیزند، 1380:143)و با هدف نویسنده که بررسی جامعهشناختی رفتارها و عقاید دینی افراد است مغایرت دارد.
ایرادی نیز بر نظریه انتخاب عقلانی که نویسنده با استناد به آن به تبیین و تحلیل رفتارها و عقاید دینی افراد پرداخته وارد است، بدین معنی که نظریه انتخاب عقلانی تنها یک بعد انسانی یعنی عقلانی بودن کنشگر را در نظر گرفته است در حالی که همانطور که آمرمن نیز میگوید:«حتی اگر دامنه عقلانیت را بسیار گسترده نیز تعریف کنیم هنوز خطر واقعی در فرض گرفتن این امر وجود دارد که فکر میکنیم زندگی اجتماعی را به بهترین وجه در اصطلاحات شناختی و عقلی و جدای از سویه شهودی و عاطفی میتوان درک کرد."