Skip to main content
فهرست مقالات

بازخوانی به سبکی دلخواه

نویسنده:

(3 صفحه - از 38 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : شریعتی ،اندیشه شریعتی ،سروش ،جامعه‌شناسی دین ،به‌نقد اندیشه‌های شریعتی ،محدثی ،شریعتی از منظر ،آثار شریعتی ،جامعه‌شناختی ،دینی ،معنای خاص ایدئولوژی ،منظر جامعه‌شناسی ،گفتار شریعتی ،حسن محدثی ،به‌نقد اندیشه ،به‌نقد ،معنای عام ایدئولوژی ،جامعه‌شناختی آثار ،نظرات شریعتی ،معنای خاص ،معنای عام

خلاصه ماشینی:

"نویسنده در ادامه بحث در همان دیباچه انتقاد اصلی و محوری خود به اندیشه شریعتی را که مبنای نگارش این اثر بوده چنین بیان می‌دارد:«شریعتی اساس ساختمان اندیشگی خود را بر برخی مبانی اعتقادی بنا کرده است مبانی اعتقادی که او به نحو پیشینی و غیر قابل انتقادی آنها را پذیرفته است»(ص 17)و نتیجه‌گیری کرده است که همین تعلقات و اعتقادات شریعتی سبب شده که او بخشی از واقعیت را منحرف کند و سپس به چند مورد برای اثبات مدعای خود اشاره می‌مند. در فصل چهارم«تحلیل جامعه‌شناختی فرقه‌های شیعی»نویسنده پس از بیان کوتاه نظرات شریعتی در باره دین حاکم و دین محکوم نتیجه‌گیری خود را چنین بیان می‌کند که در ذهن شریعتی اعتراض به نظم موجود تا حد حرکتی مقدس رفعت می‌یابد و می‌گوید:«اما اگر اعتراض مقدس و نیز نشانه حقانیت باشد آنگاه همه فرقه‌های انقلابی عالم بر حق خواهند بود»(ص 78) اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که شریعتی در کدام گفتار خود، صرف اعتراض به نظم موجود را ستایش می‌مند؟و یا هر اعتراضی را مقدس و نشانه حقانیت می‌پندارد؟ شریعتی فقط در تحلیل تشیع آن هم نه به عنوان یک پدیده دینی بلکه به عنوان یک پدیده سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ اسلام(تا قبل از صفویه) چنین نظری داشته است و اینکه نویسنده چگونه و با چه برهانی نظر شریعتی را این گونه تعمیم داده و سپس نقد می‌کند مشخص نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.