Skip to main content
فهرست مقالات

دولت در اندیشه اسلامی

نویسنده:

(5 صفحه - از 16 تا 20)

خلاصه ماشینی:

"نویسنده در فصل هشتم به صورت مشروح به بررسی ساختار نظام سیاسی‌ مشروطه شیعه پرداخته و می‌نویسد:نظریه‌های دولت مشروطه شیعی،بر مبنای تقیه زمانیه و رهیافت سلبی درباره نظام سیاسی در دوره غیبت استوار بدین لحاظ که نظریه‌های دولت،غالبا هم شکل دولت و هم نگرش ما دربارهء شیوهء عمل آن را تعیین می‌کنند،به نظر می‌رسد که‌ فهم نظریه‌های اساسی دولت در اندیشه اسلامی، باید بخشی از هر گونه آموزش سیاسی ما را تشکیل دهد بعضی از اندیشمندان شیعه،بر خلاف نظریه«تقیهء زمانیه»با تکیه بر ضرورت استمرار زندگی عمومی و نظام سیاسی شیعیان در دورهء غیبت، در جستجوی نظامهایی هر چند ناقص،اما مشروع بودند که جایگزین امامت معصوم(ع) در شرایط غیبت باشند؛و با توجه به اذن امام(ع)بسیاری از وظائف و مسئولیتهای ولایی امام را به انجام برسانند است. (ص 612) در این بحث به نظر می‌رسد نویسنده محترم بدون اشاره به تمایزات‌ موجود در اندیشه سیاسی فقها در دوران مشروطه تلاش کرده است تا همه آنها را پیرو دیدگاه تقیه قلمداد کند در حالی که برخی دیدگاهها در واقع به دنبال‌ حکومتی مشروع بودند و با غور در دستنوشته‌های این دوره می‌توان این نکته‌ را دریافت که در حالی که برخی متفکران در مشروطه نوعا حکومت را به دو نوع‌ شیخ مرتضی انصاری اندیشه‌های سلبی شیعه درباره دولت را به مکتب و نظریه‌ای مسلط در نیمه دوم عصر قاجاری بدل نمود و مبانی فقهی لازم را برای جنبشهای عدالت‌خواهی شیعه‌ و سرانجام تأسیس دولت مشروطه در ایران فراهم آورد وجوب شرعی مبارزه با ظلم،حلقه اتصال سیاست و مرجعیت روحانی را تشکیل می‌دهد که فقیه اعلم با ساز و کارهای مشخصی آن را رهبری می‌کند مشروطه و استبدادی تقسیم می‌کردند،برخی دیگر به سه نوع حکومت شامل‌ مشروطه،مشروطه مشروعه و استبدادی قائل بودند و تلاش می‌کردند نوع دوم‌ را متحقق کنند و در نهایت نیز چنین شد،به طوری که پیشنهاد تشکیل شورای‌ فقهای ناظر بر مجلس نیز اقدامی برای مشروعیت بخشی به حکومت بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.