خلاصه ماشینی:
"احکام شرعیه و اخلاق حسنه میدانستند و در این میان بر اخلاق تأکید میکردند عبد الرحیم طالبوف تبریزی با یک دیدگاه علمی و عقلگرایانه به سراغ دین میرفت، او در اعتقادات دینی پایبندتر از آخوندزاده و ملکم خان بود بنا به تعریف آخوندزاده، «پروتستانتیسم اسلامی عبارت از مذهبی است که حقوق الله و تکالیف عباد الله جمیعا در آن ساقط بوده، فقط حقوق الناس باقی بماند در گفتار اول که مقدمهای برای ورود به موضوع تحقیق به شمار میرود،قشربندی اجتماعی ایران در آستانهء مشروطیت،اوضاع سیاسی-اجتماعی و فرهنگی کشور در آن دوره،چگونگی پیدایش مشروطیت و عوامل داخلی و خارجی پیدایش آن در ایران بررسی شده است.
گر چه پروتستانتیسم اسلامی دورهء مشروطه برگرفته از دنیای پیشرفته اروپاییان بود ولی به هیچ وجه شبیه پروتستانتیسم مسیحی نبود،چون دانشمندان غربی به همراه پیرایش دین از خرافهها به ارائهء تعریف جدیدی از دین و انسان پرداختند و در واقع پروسهء پروتستانتیسم مسیحی در اروپا یک روند طبیعی را طی کرده بود،ولی روشنفکران اسلامی به تعریف واقعی پروتستانتیسم پی نبرده بودند و بیشتر به تجدد فکر میکردند تا به تمدن،و از طرف دیگر آئین اسلام با آئین مسیحیت تفاوتهای فاحشی داشتند."