Skip to main content
فهرست مقالات

احیاگری اسلامی: گذر از یک فراروایت گذار از یک فراروایت

نویسنده:

مترجم:

خلاصه ماشینی:

"ثانیا ظهور رژیمهای غربگرا،مدرنیست،افراطی و خصوصا ضد اسلامی(سعید این رژیمها را کمالیست tsilameK می‌نامد2)،برخلاف‌ انتظار کمک کرد تا درست در لحظه‌ای که لازم سیاسی پنداشتن گفتمان اسلام‌گرایی، و نگریستن به آن همچون‌ «گفتمانی سیاسی شبیه‌ گفتمانهای سیای دیگر نظیر سوسیالیسم و لیبرالیسم»و تعریف کردن اسلام‌گراها به مثابه‌ کسانی که کم و بیش به لحاظ باورها و انگیزه‌ها به‌ لیبرالهای بورژوای پست مدرن‌ یا سوسیالیستها یا ملی‌گراها شباهت دارند،جای سؤال دارد بود اسلام به مثابه هویت بیگانه( ) جلوه کند و خودشان(خود این رژیمها)مانع از اضمحلال اسلام شوند. اما چگونه چنین فضایی حاصل شد و چگونه‌ فقط«اسلام‌گراها»توانستند اسلام را در انحصار خود درآورند؟سعید در فصل چهارم نظر خود را در این باره آشکار می‌کند:گذر از فراروایت«غرب‌ بهترین است»که مدرنیته راوی آن بود،امکان‌ داد تا فضای گفتمانی لازم برای بیان انبوهی از روایتها در عصر پست مدرن مهیا شود؛و اضمحلال دستگاههای سیاسی خادم مدرنیته- کمالیستها-فضای فیزیکی لازمرا از میانه دهه‌ 1970 در اختیار اسلام‌گرایان قرار داد. در فصل پنج(که بهتر بود در فصلهای سه و چهار گنجانده می‌شد)سعید منطق اروپا مداری( msirtnecorue )را«پروژه‌ای تلقی می‌کند برای‌ مرکزیت دادن دوباره به غرب و تلاشی برای حفظ جهانی بودن پروژه غرب در شرایطی که دیگر سیطره جهانی آن بدیهی پنداشته نمی‌شود»( 128. پی‌نوشت: (1)-(به تصویر صفحه مراجعه شود) (2)-بابی سعید در اینجا به همه رژیمهایی نظر دارد که نظام سیاسی و اقدامات کمال‌ آتاتورک را سرلوحه خود قرار داده بودند و به همین دلیل از اصطلاحات«کمالیست» استفاده می‌کند-م."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.